Kanun · No 4760
Özel Tüketim Vergisi Kanunu
- Türü
- Kanun
- Numarası
- 4760
- Kabul tarihi
- 06.06.2002
- Madde
- 31
- Resmî kaynak
- mevzuat.gov.tr
Madde 1Verginin Konusu
1. Bu Kanuna ekli;
a) (I) sayılı listedeki malların ithalatçıları veya rafineriler dahil imal edenler tarafından teslimi,
b) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların ilk iktisabı,
c) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olmayanlar ile (III) ve (IV) sayılı listelerdeki malların ithalatı veya imal ya da inşa edenler tarafından teslimi,
d) (I), (III) ve (IV) sayılı listelerdeki mallar ile (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olmayanların özel tüketim vergisi uygulanmadan önce müzayede yoluyla satışı,
bir defaya mahsus olmak üzere özel tüketim vergisine tâbidir.
2. (Değişik: 30/3/2006-5479/7 md.) Kanuna ekli listelerde yer alan mallar Türk Gümrük Tarife Cetvelinde tanımlanan eşyalardır. Bu malların tarife numaralarında veya tanımlarında bu Kanuna ekli listeler dışında yapılacak değişiklikler Özel Tüketim Vergisi Kanununun uygulanmasında hüküm ifade etmez. (Ek cümle: 4/6/2008-5766/19 md.) Bu Kanuna ekli listelerdeki malların tarife numaralarında veya tanımlarındaki değişikliğin mahiyetini, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yapılan değişikliklere bağlı olarak açıklamaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Madde 2Tanımlar, Teslim ve Teslim Sayılan Haller
1. Bu Kanunun uygulanmasında;
a) İthalat: Verginin konusuna giren malların Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine girişini,
b) İlk iktisap: (II) sayılı listedeki mallardan Türkiye’de kayıt ve tescil edilmemiş olanların kullanılmak üzere ithalini, müzayede yoluyla veya kayıt ve tescil edilmiş olsa dahi 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre iade edilenler de dahil motorlu araç ticareti yapanlardan iktisabını, motorlu araç ticareti yapanlar tarafından kullanılmaya başlanmasını, aktife alınmasını veya adlarına kayıt ve tescil ettirilmesini,
c) Kayıt ve tescil: Motorlu taşıtların ilgili mevzuat gereğince trafik, belediye, liman ile Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce tutulan sivil hava vasıtaları siciline yapılan kayıt ve tescilini,
d) Motorlu araç ticareti yapanlar: (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanları imal, inşa veya ithal edenler ile fabrika, resmî şekilde düzenlenen sözleşmesi bulunan; ana bayi, bölge bayii, bayi, yetkili satıcı ve acenteler ile Maliye Bakanlığınca bu nitelikte oldukları tespit edilenleri,
e) Teslim: Bir mal üzerindeki tasarruf hakkının malik veya adına hareket edenlerce, alıcıya veya adına hareket edenlere devredilmesini,
ifade eder.
2. Bir malın alıcı veya onun adına hareket edenlerin gösterdiği yere veya kişilere tevdii teslim hükmündedir. Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesinin başlatılması veya nakliyeci ya da sürücüye tevdi edilmesi de mal teslimidir. Trampa iki ayrı teslim hükmündedir. Kap veya ambalajların geri verilmesinin mutat olduğu hallerde teslim, bunların içinde bulunan mallar itibarıyla yapılmış sayılır.
3. Aşağıdaki haller de teslim sayılır:
a) Vergiye tâbi malların, vergiye tâbi olan malların imali dışında her ne suretle olursa olsun kullanılması, sarfı, işletmeden çekilmesi veya işletme personeline ücret, prim, ikramiye, hediye, teberru gibi namlarla verilmesi,
b) Mülkiyeti muhafaza kaydıyla yapılan satışlarda zilyetliğin devri.
Madde 3Vergiyi Doğuran Olay
Vergiyi doğuran olay;
a) Mal teslimi veya ilk iktisap hallerinde malın teslimi veya ilk iktisabı,
b) Malın tesliminden önce fatura veya benzeri belgeler verilmesi hallerinde, bu belgelerde gösterilen miktarla sınırlı olmak üzere fatura veya benzeri belgelerin düzenlenmesi,
c) Kısım kısım mal teslim edilmesi mutat olan veya bu hususlarda mutabık kalınan hallerde, her bir kısmın teslimi,
d) Komisyoncular vasıtasıyla veya konsinyasyon suretiyle yapılan satışlarda, (I), (II) ve (IV) sayılı listelerdeki malların alıcıya, (III) sayılı listedeki malların komisyoncuya veya konsinyi işletmeye teslimi,
e) İthalatta, 4458 sayılı Gümrük Kanununa göre gümrük yükümlülüğünün doğması, ithalat vergilerine tâbi olmayan işlemlerde ise gümrük beyannamesinin tescilidir.
(Ek fıkra: 30/3/2006-5479/8 md.) Bu Kanuna ekli (I) sayılı listede yer alan malların 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu uyarınca el konulan veya 4458 sayılı Gümrük Kanunu uyarınca tasfiyelik hale gelenlerinden Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından belirlenen zorunlu standartlara uymayanlarının rafinerilere teslim edilmesi halinde vergiyi doğuran olay, bu malların rafineriler tarafından tesliminde gerçekleşir ve verginin mükellefi bu teslimi gerçekleştirenlerdir.
Madde 4Mükellef ve Vergi Sorumlusu
1. Özel tüketim vergisinin mükellefi, bu Kanuna ekli;
a) (I), (III) ve (IV) sayılı listelerdeki mallar ile (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olmayanları imal, inşa veya ithal edenler ile bu malların müzayede yoluyla satışını gerçekleştirenler,
b) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanlar için; motorlu araç ticareti yapanlar, kullanmak üzere ithal edenler veya müzayede yoluyla satışını gerçekleştirenlerdir.
2. Mükellefin Türkiye içinde ikametgâhının, işyerinin, kanuni ve iş merkezlerinin bulunmaması halleri ile gerekli görülen diğer hallerde Maliye Bakanlığı, vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla vergiye tâbi işlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu tutabilir.
3. (Ek: 4/6/2008-5766/19 md.) Fiilî veya kaydî envanter sırasında bu Kanuna ekli listelerdeki malların belgesiz olarak bulundurulduğunun tespiti halinde, belgesiz mal bulunduran mükelleflere, bu malların alış belgelerinin ibrazı için tespit tarihinden itibaren 10 günlük bir süre verilir. Bu süre içinde alış belgelerinin ibraz edilememesi halinde, belgesi ibraz edilemeyen malın tespit tarihindeki emsal bedeli üzerinden hesaplanan özel tüketim vergisi, alışını belgeleyemeyen mükellef adına re’sen tarh edilir. Tarh edilecek özel tüketim vergisi, asgari maktu vergi tutarına göre hesaplanacak vergiden az olamaz. Bu tarhiyata vergi ziyaı cezası uygulanır.
(Ek: 4/6/2008-5766/19 md.) Ancak, belgesiz mal bulunduran mükelleflere bu malları satanlara, bu satışları ile ilgili vergi inceleme raporuna dayanılarak özel tüketim vergisi tarhiyatı yapıldığı takdirde, ayrıca alıcıdan özel tüketim vergisi ve buna ilişkin ceza aranmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
İstisnalar
Madde 5İhracat İstisnası
1. Bu Kanuna ekli listelerdeki malların ihracat teslimleri aşağıdaki şartlarla vergiden müstesnadır.
a) Teslim yurt dışındaki bir müşteriye yapılmalıdır. Yurt dışındaki müşteri tabiri; ikametgâhı, işyeri, kanuni ve iş merkezleri yurt dışında olan alıcılar ile yurt içinde bulunan bir işletmenin, yurt dışında faaliyet gösteren şubelerini ifade eder.
b) Teslim konusu mal, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinden çıkmış olmalıdır. Malın ihraç edilmeden önce yurt dışındaki alıcı adına hareket edenlere veya bizzat alıcıya işlenmek ya da herhangi bir şekilde değerlendirilmek üzere yurt içinde teslimi ile yurt içinden serbest bölgelere yapılan teslimler ihracat sayılmaz.
2. (Değişik: 29/3/2018-7104/24 md.) Bu Kanuna ekli (III) ve (IV) sayılı listelerdeki malların, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 95 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarında satılmak üzere bu mağazalara veya bunların depolarına teslimi vergiden müstesnadır.
3. (Ek: 29/3/2018-7104/24 md.) İhraç edilen veya 4458 sayılı Gümrük Kanununun 95 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarında satılmak üzere bu mağazalara veya bunların depolarına teslim edilen malların alış faturaları ve benzeri belgeler üzerinde gösterilen ve beyan edilen özel tüketim vergisi ihracatçıya veya gümrüksüz satış mağazalarında satılmak üzere bu mağazalara veya bunların depolarına mal teslim edenlere iade edilir. Maliye Bakanlığı, bu mallara ait verginin iadesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.4
Madde 6Diplomatik İstisna
Bu Kanuna ekli (I), (II) ve (III) sayılı listelerde yer alan malların, karşılıklı olmak kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları ve uluslararası anlaşmalarla vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları tarafından kendi ihtiyaçları için ilk iktisabı, ithali veya bunlara teslimi ile ev sahibi hükümet anlaşmaları veya ülkemizin taraf olduğu diğer anlaşmalar çerçevesinde Türkiye’deki uluslararası kuruluşlar ve bunların yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan mensupları tarafından Türkiye’de görevde bulundukları süre içinde kendi ihtiyaçları için ilk iktisabı, ithali veya bunlara teslimi vergiden müstesnadır.
Madde 7Diğer İstisnalar
Bu Kanuna ekli;
1. (I) sayılı listede yer alan malların;
a) Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilâtının ihtiyacı için bu kuruluşlara veya bunların gerek göstermeleri üzerine ve işlemlerin bu kuruluşlar adına yapılması koşuluyla akaryakıt ikmalini yapanlara teslimi,
b) 6326 sayılı Petrol Kanunu hükümlerine göre petrol arama ve istihsal faaliyetlerinde kullanılmak üzere bu faaliyetleri yapanlara teslimi,
c) (Ek: 30/7/2003-4962/7 md.; Değişik: 28/3/2013-6455/32 md.) 4458 sayılı Gümrük Kanunu uyarınca tasfiyelik hale gelenlerinin tabii afetler, bulaşıcı hastalıklar ve benzeri olağanüstü durumlarda genel ve özel bütçeli idarelere, il özel idarelerine, belediyelere, köylere ve bunların teşkil ettikleri birliklere bedelsiz teslimi ile 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 16/A maddesi uyarınca tasfiyelik hale gelenlerinin bu bentte sayılanlara bedelsiz teslimi,
2. (Değişik: 16/7/2004-5228/21 md.) (II) sayılı listede yer alan kayıt ve tescile tâbi yerli katkı oranı en az %20 olan mallardan;
a) 87.03 (hesaplanması gereken özel tüketim vergisi ve diğer her türlü vergiler dahil bedeli 200.000 TL’yi aşanlar hariç), 87.04 (motor silindir hacmi 2.800 cm³'ü aşanlar hariç) ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alanların, engellilik oranı % 90 veya daha fazla olan malûl ve engelliler tarafından,
b) (Ek: 6/2/2014-6518/56 md.) 87.03 G.T.I.P. numarasında yer alan (motor silindir hacmi 2.800 cm3’ü aşanlar, bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, sürücü dâhil 8 kişiye kadar oturma yeri olan binek otomobilleri, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç), yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi istiap haddinin % 50’sinin altında olanlar ile sürücü dâhil 9 kişilik oturma yeri olanların engellilik durumlarının araçları bizzat kullanamayacak ve sürekli olarak tekerlekli sandalye veya sedye kullanmalarını gerektirecek nitelikte olduğunu ilgili mevzuat çerçevesinde alınan engelli sağlık kurulu raporuyla tevsik eden ve engellilik derecesi %90 veya daha fazla olup tekerlekli sandalye veya sedye ile binilmesine ve seyahat edilmesine uygun tertibat yaptıran malûl ve engelliler tarafından,
c) (İptal: Anayasa Mahkemesinin 22/4/2025 tarihli ve E.:2024/240; K.:2025/100 sayılı Kararı ile.) (Yeniden Düzenleme:2/4/2026-7577/8 md.) 87.03 (hesaplanması gereken özel tüketim vergisi ve diğer her türlü vergiler dahil bedeli 2.873.900 TL’yi aşanlar hariç), 87.04 (motor silindir hacmi 2.800 cm³’ü aşanlar hariç) ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alanların, bizzat kullanma amacıyla engelliliğine uygun hareket ettirici özel tertibat yaptıran malûl ve engelliler ile engelli sağlık kurulu raporunda ortopedik engelliliği yüzde 40 ve üzeri olup bu engel durumu nedeniyle sürücü belgesi alamayan malûl ve engelliler tarafından,
d) (Ek: 4/6/2008-5766/19 md.; Değişik: 6/2/2014-6518/56 md.) Bu bendin (a), (b) ve (c) alt bentleri kapsamındaki araçların aynı alt bentlerde belirtilen malûl ve engelliler tarafından ilk iktisabından sonra deprem, heyelan, sel, yangın veya kaza sonucu kullanılamaz hâle gelmesi nedeniyle hurdaya çıkarılmasında, bu alt bentler kapsamındaki araçları hurdaya çıkaran malûl ve engelliler tarafından,
on yılda bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabı,
3. (Değişik: 16/6/2009-5904/18 md.) a) (II) sayılı listede yer alan mallardan; uçak ve helikopterlerin Türk Hava Kurumu tarafından ilk iktisabı,
b) (II) sayılı listede yer alan malların, Cumhurbaşkanlığı merkez teşkilatı tarafından ilk iktisabı,
c) (Ek: 30/5/2013-6491/27 md.) (II) sayılı listedeki 8701.20, 87.04, 87.05 ve 87.09 G.T.İ.P. numaralarında yer alan malların, münhasıran petrol arama faaliyetinde kullanılmak üzere ilk iktisabı,
ç) (Ek:20/7/2025-7555/13 md.) (II) sayılı listede yer alan ve yerli katkı oranı en az %40 olan mallar ile 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtların, 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı,
4. (IV) sayılı listedeki 9302.00.00.00.00 ve 93.03 tarife pozisyonunda yer alan malların Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat Teşkilâtı, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğüne teslimi veya bunlar tarafından ithali,
5. (IV) sayılı listede yer alan malların genel ve katma bütçeli dairelere, il özel idarelerine, belediyelere, köylere ve bunların teşkil ettikleri birliklere bedelsiz teslimi veya bunlar tarafından bedelsiz olarak ithali,
6. Kanuna ekli listelerdeki mallardan 4458 sayılı Gümrük Kanununun 167 nci maddesinin birinci fıkrası [(3) numaralı bendi, (5) numaralı bendinin (a) alt bendi ve (7) numaralı bendi kapsamında ithal edilen eşya ile (12) numaralı bendinin (a) alt bendi kapsamında ithal edilen bu Kanuna ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P numarasında “-Diğerleri” satırı altında yer alan mallardan özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi dahil gümrük vergilerine ilişkin istisna uygulanmaması durumunda belirlenecek gümrüklenmiş değeri 200.000 TL’yi aşanlar hariç], geçici ithalat ve hariçte işleme rejimleri ile geri gelen eşyaya ilişkin hükümleri kapsamında gümrük vergisinden muaf veya müstesna olan eşyanın ithali (Bu Kanunun 5 inci Maddesinde düzenlenen ihracat istisnası ile 8 inci Maddesinin (2) numaralı fıkrasında düzenlenen ihraç kaydıyla teslimlerde verginin tecil ve terkin edilmesi uygulamasından yararlanılarak ihraç edilen, ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 168, 169 ve 170 inci Maddelerinde belirtildiği şekilde geri gelen eşyanın ithalat istisnasından faydalanabilmesi için, bu eşya ile ilgili olarak ihracat istisnasından veya tecil-terkin uygulamasından faydalanılan miktarın gümrük idaresine ödenmesi veya bu miktar kadar teminat gösterilmesi şarttır.),
7. 4458 sayılı Gümrük Kanununun transit, gümrük antrepo, dahilde işleme, gümrük kontrolü altında işleme rejimlerine tâbi tutulanlar ile serbest bölgeler ve geçici depolama yerleri hükümlerinin uygulandığı mallar,
8. (Ek: 20/8/2016-6745/51 md.) (II) sayılı Listede yer alan kayıt ve tescile tabi mallardan; 87.03 (motor silindir hacmi 1.600 cm³’ü aşanlar hariç), 87.04 (motor silindir hacmi 2.800 cm³’ü aşanlar hariç) ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alanların, 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun ek 1 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılan kişilerden hayatını kaybetmiş olanların eş veya çocuklarından birisi, eş ve çocuğu yoksa ana veya babasından birisi tarafından bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabı,
vergiden müstesnadır.
(Ek fıkra: 28/11/2017-7061/72 md.) Birinci fıkranın; (2) numaralı bendinin (a) ve (c) alt bentleri ile (6) numaralı bendinde yer alan tutarlar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Hesaplanan tutarın 100 lirayı aşmayan kesirleri dikkate alınmaz. (Değişik cümle:25/12/2024-7537/12 md.) Cumhurbaşkanı; birinci fıkrada belirlenen yerli katkı oranını yarısına kadar indirmeye, iki katına kadar artırmaya yetkilidir.
Madde 7/A
(Ek: 27/4/2006-5493/1 md.)
Kanuna ekli (I) sayılı listede yer alan 2710.19.43.00.11 ve 2710.20.11.00.11 G.T.İ.P. numaralı malların, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu hükümleri çerçevesinde; Cumhurbaşkanınca belirlenen sınır kapılarında, 4458 sayılı Gümrük Kanununun ihracat rejimi kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan kamyon, çekici ve soğutucu ünitesine sahip yarı römorkların depolarına (araçların ve soğutucu ünitelerin standart yakıt deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla) yalnızca yurt dışına çıkışlarında teslimi vergiden müstesnadır.
Maliye Bakanlığı, bu maddede düzenlenen istisnaya ilişkin usûl ve esasları belirlemeye, istisnayı bu maddeye göre işlem yapanlara verginin iadesi yöntemi ile uygulamaya yetkilidir.
Madde 8Verginin Tecili
1. (Yeniden düzenleme: 30/7/2003-4962/8 md.) Bu Kanuna ekli (I) sayılı listenin (B) cetvelindeki malların; (I) sayılı listeye dahil olmayan malların imalinde kullanılmak üzere mükellefler tarafından tesliminde tarh ve tahakkuk ettirilen özel tüketim vergisinin Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek kısmı, teminat alınmak suretiyle tecil olunur. Söz konusu malların tecil tarihini takip eden aybaşından itibaren oniki ay içinde (I) sayılı listeye dahil olmayan malların imalinde kullanılması halinde tecil olunan vergi terkin edilir. Bu hükümlere uyulmaması halinde, bu malların tecil-terkin işlemi dışındaki amaçlarla tesliminde tarh edilmesi gereken vergi tutarından, daha önce tahsil edilen verginin mahsubundan sonra kalan tutar, vade tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirlenen gecikme zammı ile birlikte alıcıdan tahsil edilir. Ancak, tecil edilen verginin 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir sebepler dolayısıyla terkin edilememesi halinde bu vergi, tecil edildiği tarihten itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre ilgili dönemler için geçerli tecil faizi ile birlikte alıcıdan tahsil edilir.
2. İhraç edilmek şartıyla ihracatçılara teslim edilen mallara ait özel tüketim vergisi, mükelleflerce ihracatçılardan tahsil edilmemesi şartıyla, bu mükelleflerin talebi üzerine vergi dairesince tarh ve tahakkuk ettirilerek tecil olunur. Söz konusu malların ihracatçıya teslim tarihini takip eden aybaşından itibaren üç ay içinde ihraç edilmesi halinde tecil edilen vergi terkin olunur. İhracatın yukarıdaki şartlara uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde, tecil olunan vergi vade tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci Maddesine göre belirlenen gecikme zammı ile birlikte tahsil olunur. Ancak, ihraç edilmek şartıyla teslim edilen malların 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir sebepler nedeniyle ihraç edilememesi halinde, tecil edilen vergi, tecil edildiği tarihten itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci Maddesine göre ilgili dönemler için geçerli tecil faizi ile birlikte tahsil edilir.
(Ek paragraf: 21/3/2018-7103/59 md.) İhracatın mücbir sebepler veya beklenmedik durumlar nedeniyle üç ay içinde gerçekleştirilememesi halinde, en geç üç aylık sürenin dolduğu tarihten itibaren onbeş gün içinde başvuran ihracatçılara, Maliye Bakanlığınca veya Bakanlığın uygun görmesi halinde vergi dairelerince üç aya kadar ek süre verilebilir.
3. (III) sayılı listede yer alan malların tamamının ya da bir kısmının tesliminde veya ithalinde tahakkuk eden vergiyi, teminat alınmak suretiyle, bu malların tüketiciye teslimine kadar (bu safha dahil) tecil ettirmeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Madde 9Vergi İndirimi
Özel tüketim vergisine tâbi malların, yer aldığı listedeki başka bir malın imalinde kullanılması halinde ödenen vergi, Maliye Bakanlığınca belirlenen esaslara göre ödenecek vergiden indirilir.
Madde 9/A
(Ek: 21/3/2018-7103/60 md.)
Bu Kanuna ekli (II) sayılı listenin 8701.20, 87.02, 87.03, 87.04, 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan malların imalinde kullanılan (IV) sayılı listedeki malların alış faturaları ve benzeri belgeler üzerinde gösterilen ve beyan edilen özel tüketim vergisi, (II) sayılı listedeki malların imalatçısına iade edilir. Maliye Bakanlığı verginin iadesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Madde 10İstisnaların Sınırı ve Yetki
1. Özel tüketim vergisine ilişkin istisna ve muafiyetler ancak bu Kanuna hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle düzenlenir. Diğer kanunlarda yer alan istisna veya muafiyet hükümleri bu vergi bakımından geçersizdir. Uluslararası anlaşma hükümleri saklıdır.
2. Maliye Bakanlığı, bu Kanunda yer alan istisna ve muafiyetlerin uygulanması ile verginin tecilinde alınacak teminatların türü ve miktarları ile tecil edilen verginin terkinine ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Verginin Matrahı, Oranı veya Tutarı
Madde 11Vergileme Ölçüleri ve Matrah
(Değişik: 30/3/2006-5479/9 md.)
1. (I) sayılı listedeki mallar için belirlenen maktu vergi tutarları kilogram, litre, metreküp, standart metreküp, kilokalori veya bunların alt ve üst birimleri ile gerektiğinde büyüklükleri de dikkate alınarak kap, ambalaj veya adet olarak uygulanabilir.
2. (III) sayılı listenin (A) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarları ile (B) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi ve maktu vergi tutarları;
a) (A) cetvelindeki mallardan, 2203.00 G.T.İ.P. numaralı mallar için bir litredeki her bir alkol derecesi, 22.04, 22.05 (2205.10.90.00.12 hariç) ve 2206.00 G.T.İ.P. numaralı mallar için her bir litre, diğer mallar için içerdiği alkolün her bir litresi itibarıyla,
b) (Değişik: 31/5/2012-6322/29 md.) (B) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarları perakende satışa sunulan sigaraların ve makaronların birim ambalajı içinde yer alan her bir sigara veya her bir makaron, diğer tütün mamullerinin birim ambalajı içindeki mamulün her bir gramı itibarıyla, maktu vergi tutarları ise 20 adet sigaradan, 50 adet makarondan veya 50 gram tütünden oluşan birim ambalaj itibarıyla (Birim ambalajların farklı adet veya gramdan oluşması halinde vergi tutarı, anılan adet veya grama göre oranlanarak hesaplanır.), uygulanır.
3. (II), (III) [(B) cetvelindekiler hariç] ve (IV) sayılı listelerdeki mallar için verginin matrahı; bunların teslimi, ilk iktisabı ve ithalinde, hesaplanacak özel tüketim vergisi hariç, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül eder.
4. (III) sayılı listenin (B) cetvelindeki mallar için verginin matrahı; bunların nihai tüketicilere perakende satış fiyatıdır.
5. (Değişik: 31/5/2012-6322/29 md.) (III) sayılı listenin (A) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarına göre hesaplanacak vergi tutarından az olmamak üzere yalnızca nispi vergi uygulanır. (B) cetvelindeki mallar için maktu vergi ile birlikte, asgari maktu vergi tutarına göre hesaplanacak vergi tutarından az olmamak üzere nispi vergi uygulanır.
Cumhurbaşkanı bu maddede yer alan vergileme ölçülerini değiştirmeye yetkilidir.
Madde 12Oran veya Tutar
1. Özel tüketim vergisi, bu Kanuna ekli listelerde yazılı malların karşılarında gösterilen tutar ve/veya oranlarda alınır.
(Ek paragraf: 4/6/2008-5766/19 md.; Değişik: 24/5/2013-6487/28 md.) (II) sayılı listedeki mallardan alınacak vergi, mükellefin bu malı alış bedeli ile her hâlükârda bu malların imalatçısının satış bedeli veya ithalatta hesaplanan katma değer vergisi matrahı üzerinden malın tabi olduğu orana göre hesaplanan vergi tutarından az olamaz. Verginin, mükellefin alış bedeli üzerinden hesaplandığı durumlarda, malı teslim tarihine kadar bu malı mükellefe teslim eden tarafından yüzde 10’a kadar yapılan indirimler alış bedelinden de indirilebilir. Ancak bu indirimler sonrası kalan tutar, malın imalatçısının satış bedelinden veya ithalatta hesaplanan katma değer vergisi matrahından düşük olamaz. (Ek cümleler:24/7/2026-7590/14 md.) (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan mallar (13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca (L) sınıfında olup içten yanmalı motoru olanlar ile (L) sınıfında olup elektrik motor gücü 4 kW’ın altında olanlar ve (T) sınıfında olan araçlar hariç) için nispi vergi oranı üzerinden hesaplanacak vergi tutarı, asgari maktu vergi tutarı olan; (L) sınıfı araçlar için 30.000 Türk Lirası, diğerleri için 100.000 Türk Lirasından az olamaz. Bu tutarlar her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Hesaplanan tutarların 100 Türk Lirasını aşmayan kesirleri dikkate alınmaz. Maliye Bakanlığı, bu hükmün uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
2. Cumhurbaşkanı, topluca veya ayrı ayrı olmak üzere;
a) (Değişik:14/7/2023-7456/12 md.) (I) sayılı listede yer alan veya bu maddenin (5) numaralı fıkrası uyarınca yeniden belirlenen maktu vergi tutarlarını, her bir mal itibarıyla söz konusu listede yer alan veya yeniden belirlenmiş sayılan en yüksek vergi tutarının beş katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde mal cinsleri, özellikleri, kullanım yerleri veya ithalatın şekline göre farklı tutarlar tespit etmeye,
b) (Değişik: 30/3/2006-5479/10 md.) (III) sayılı listedeki mallar için belirlenen oranları her bir mal itibarıyla sıfıra kadar indirmeye, (A) cetvelindeki mallar için dört katına (B) cetvelindeki mallar için yarısına kadar artırmaya, söz konusu listede yer alan veya yeniden belirlenmiş sayılan asgari maktu vergiyi her bir mal itibarıyla sıfıra kadar indirmeye, (A) cetvelindeki mallar için iki katına (B) cetvelindeki mallar için üç katına kadar artırmaya, bu sınırlar içinde malların cinsleri, özellikleri, fiyat grupları, alkol dereceleri ve içerdiği alkol miktarına göre farklı vergi oranı ve asgari maktu vergi tutarı belirlemeye, (B) cetvelindeki mallar için listede yer alan veya yeniden belirlenmiş sayılan asgari maktu vergi tutarlarının, perakende satışa sunulan ürünlerin birim ambalajı içinde yer alan her bir sigara veya makaron adedi, diğer tütün mamullerinin birim ambalajı içindeki mamulün her bir gramı ile çarpımı sonucu bulunacak (…) tutarı aşmamak üzere; birim ambalaj itibarıyla maktu vergi tutarı belirlemeye, bu tutarı malların cinsleri, özellikleri, ambalajları (paketleri) ve bunların fiyatları ve fiyat grupları itibarıyla farklılaştırmaya,
c) (Değişik: 16/11/2016-6761/7 md.) (II) sayılı listedeki mallar için belirlenen oranları ve oranlara esas özel tüketim vergisi matrahlarının alt ve üst sınırlarını üç katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde kalmak şartıyla 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan (…) mallar için farklı matrah grupları oluşturmaya, malların matrah grupları, motor gücü, motor silindir hacmi, çekiş sistemi, menzili, batarya kapasitesi, cinsi, sınıfı, üst yapı gövde tanımı, emisyon türü ve değeri, istiap haddi ile yolcu ve yük taşıma kapasitesi itibarıyla farklı oranlar belirlemeye; uygulanmakta olan oranları EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz edilmiş taşıtlarda yarısına kadar indirmeye, kanunî oranına kadar çıkarmaya,
ç) (Ek:24/7/2026-7590/14 md.) (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan mallar için (1) numaralı fıkrada yer alan tutarları veya yeniden değerleme oranı uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan tutarları on katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde kalmak şartıyla; farklı matrah grupları oluşturmak suretiyle asgari maktu vergi tutarlarını farklılaştırmaya, motor gücü, motor silindir hacmi, çekiş sistemi, menzili, batarya kapasitesi, cinsi, sınıfı, üst yapı gövde tanımı, emisyon türü ve değeri, istiap haddi ile yolcu ve yük taşıma kapasitesi itibarıyla farklı asgari maktu vergi tutarları belirlemeye,
d) (IV) sayılı listedeki mallar için belirlenen oranları sıfıra kadar indirmeye; 8517.12.00.00.11 G.T.İ.P. numaralı mallar için %50’ye, diğer mallar için %25’e kadar artırmaya; 8517.12.00.00.11 G.T.İ.P. numaralı mallar için belirlenen oranlara esas özel tüketim vergisi matrahlarının alt ve üst sınırlarını dörtte birine kadar indirmeye, dört katına kadar artırmaya,
e) Listelerde gümrük tarife pozisyonu veya tarife alt pozisyonu olarak yer alan malların her biri için belirlenmiş olan oran veya tutarların alt ve üst sınırları içinde kalmak suretiyle, bu pozisyonların altında yer alan mallar itibarıyla farklı vergi tutarları veya oranları belirlemeye,
yetkilidir.
3. (Mülga: 30/12/2004-5281/36 md.; Yeniden düzenleme: 31/5/2012-6322/30 md.) (III) sayılı listedeki mallar için belirtilen asgari maktu vergi tutarları veya Cumhurbaşkanınca bunlara ilişkin belirlenen en son asgari maktu vergi ve maktu vergi tutarları, ocak ve temmuz aylarında, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından ilan edilen üretici fiyat endeksinde son altı ayda meydana gelen değişim oranında, bu değişimin ilanı gününden geçerli olmak üzere yeniden belirlenmiş sayılır. Cumhurbaşkanı, uygulama dönemlerini gün veya ay olarak belirlemeye veya belirleyeceği mallar ve aylar itibarıyla yeniden belirlenmiş sayılan tutarların uygulanmamasına karar vermeye yetkilidir.
4. (Değişik: 16/7/2004-5228/22 md.) (I) sayılı listedeki mallar için uygulanan maktu vergi tutarlarının, bu maddenin (2) numaralı fıkrasının (a) bendi uyarınca Cumhurbaşkanı tarafından farklı tespit edilmesi halinde; Maliye Bakanlığı vergi farklılaştırmasını, verginin mükellefe veya vergiye tâbi işlemlere taraf olanlara iadesi yöntemi ile uygulamaya, teminat istemeye, bu teminatın türü, tutarı ve çözümüne ilişkin usul ve esaslar ile verginin iadesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
5. (Ek: 14/7/2023-7456/12 md.) (I) sayılı listede yer alan maktu vergi tutarları veya Cumhurbaşkanınca bunlara ilişkin belirlenen en son maktu vergi tutarları, ocak ve temmuz aylarında, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından ilan edilen yurt içi üretici fiyat endeksinde son altı ayda meydana gelen değişim oranında, bu değişimin ilanı gününden geçerli olmak üzere yeniden belirlenmiş sayılır. Bu hesaplama sonucunda ortaya çıkan vergi tutarlarında virgülden sonraki dört hane dikkate alınır. Cumhurbaşkanı, uygulama dönemlerini gün veya ay olarak belirlemeye veya belirleyeceği mallar ve aylar itibarıyla yeniden belirlenmiş sayılan tutarların uygulanmamasına karar vermeye yetkilidir.
Madde 13Müteselsil Sorumluluk ve Ceza Uygulaması
1. Gerçek veya tüzel kişiler tarafından ithal edilen ham petrolün Türkiye’deki rafinerilere fason olarak rafine ettirilmesi sonucu elde edilen (I) sayılı listedeki malların tesliminde doğacak özel tüketim vergisinin ödenmesinden, ham petrol ithalini gerçekleştirenlerle birlikte, ilgili rafineri şirketi müteselsilen sorumludur.
2. (I) sayılı listedeki malları teslim alanların, bu malları daha yüksek tutarda vergiye tâbi bir mal olarak kullanmak veya üçüncü kişilere satmak suretiyle vergi ziyaına sebebiyet vermeleri halinde, ziyaa uğratılan vergi bunlar adına tarh olunur ve tarhiyata 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 344 üncü Maddesine göre vergi ziyaı cezası uygulanır.
3. (II) sayılı listedeki malların ilk iktisabı, teslimi veya ithaline ilişkin işlemleri gerçekleştirenler, bu işlemlerden önce özel tüketim vergisinin ödendiğini gösteren belgeleri aramak zorundadırlar. Bu mecburiyete uymamak suretiyle gerekli verginin ödenmesinden önce işlem yapan gümrük memurları, kayıt ve tescile yetkili memurlar, motorlu araç ticareti yapanlar, bu malların müzayede yoluyla satışını gerçekleştirenler ile icra memurları, ziyaa uğratılan vergi, vergi cezası ve gecikme faizinden mükellefle birlikte müteselsilen sorumludurlar. Ancak bunlar, ödemek zorunda kaldıkları vergi, ceza ve faizler için mükellefe rücu hakkına sahiptirler.
4. (Ek: 4/6/2008-5766/19 md.; Değişik: 28/3/2013-6455/33 md.) 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 18 inci maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen ulusal markeri bulunmayan ya da standartlara uygun olmayan özel tüketim vergisine tabi malları bulundurduğu tespit edilenler adına, malların tespit tarihindeki miktarı üzerinden 11 inci maddedeki esaslara göre özel tüketim vergisi resen tarh edilir. Bu tarhiyata ayrıca vergi ziyaı cezası uygulanır.
5. (Ek: 28/3/2013-6455/33 md.) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin verdiği yetki uyarınca kullanılma zorunluluğu getirilen özel etiketi veya işareti olmayan özel tüketim vergisine tabi malların bulundurulduğunun tespit edilmesi halinde, bu malları bulunduranlar adına; her bir tespit için bu Kanuna ekli (III) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan malların 50 litreyi, (B) cetvelinde yer alan 2402.20 ve 2402.90.00.00.00 (yalnız tütün yerine geçen maddelerden yapılmış sigaralar) ile 4813.10.00.80.00 (makaron) G.T.İ.P. numaralı malların 5.000 adedi aşması hâlinde ise müteselsilen sorumlu olmak üzere, bu malları bulunduranlar ile ithal veya imal edenlerden herhangi biri adına; malların tespit tarihindeki emsal bedeli veya miktarı üzerinden 11 inci maddedeki esaslara göre özel tüketim vergisi resen tarh edilir. Bu tarhiyata ayrıca vergi ziyaı cezası uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Verginin Beyanı, Tarhı ve Ödenmesi, Verginin Belgelerde Gösterilmesi, Matrahta, Vergide ve Mükellefiyette Değişiklikler
Madde 14Verginin Beyanı, Tarhı ve Ödenmesi
1. Özel tüketim vergisi, mükelleflerin yazılı beyanları üzerine tarh olunur. Şu kadar ki, adi ortaklıklarda verginin ödenmesinden ortakların tamamı müteselsilen sorumlu olmak üzere ortaklardan herhangi birisi tarhiyata muhatap tutulur. Bu vergi, beyannamenin verildiği günde, beyanname posta ile gönderilmişse vergiyi tarh edecek daireye geldiği tarihi takip eden yedi gün içinde tarh edilir. Vergi, beyanname verme süresi içinde ödenir. Vergilendirme dönemi; bu Kanuna ekli (I) sayılı listedeki mallar için her ayın ilk onbeş günlük birinci ve kalan günlerinden oluşan ikinci dönem, (III) ve (IV) sayılı listelerdeki mallar ile (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olmayanların tesliminde, faaliyette bulunulan takvim yılının birer aylık dönemleridir. Beyanname, (I) sayılı listedeki mallar için vergilendirme dönemini izleyen onuncu günü, diğer mallar için vergilendirme dönemini izleyen ayın onbeşinci günü akşamına kadar mükellefin katma değer vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine verilir.
2. (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tâbi mallara ait özel tüketim vergisi beyannamesi, ilk iktisap ile ilgili işlemlerin tamamlanmasından önce bu işlemlerin yapıldığı yer vergi dairesine verilir ve vergi aynı günde ödenir.
3. İthalatta alınan vergi, ilgili gümrük idaresince hesaplanır ve gümrük mevzuatına göre kabul edilen beyanname veya diğer belgeler üzerine imza alınmak suretiyle mükellefe, kanunî temsilcisine veya gümrük müşavirine tebliğ edilir. Bu tebliğ üzerine ortaya çıkacak ihtilaflar için ithalat vergilerinin tâbi olduğu usul ve esaslar uygulanır. Bu vergi, ithalat vergileri ile aynı zamanda ödenir. İthalat vergilerine tâbi olmayan mallara ait vergi, gümrük mevzuatına göre kabul edilen beyannamenin veya diğer belgelerin tescili tarihinde, bu tarihteki oran veya tutarlar üzerinden hesaplanarak tahsil edilir.
4. Cumhurbaşkanı, (I) sayılı listedeki mallar için vergilendirme dönemini gün veya ay olarak belirlemeye, beyanname verme ve vergi ödeme süresini kısaltmaya, vergilendirmeyi ithal aşamasında gümrük idaresine yaptırmaya yetkilidir.
5. Maliye Bakanlığı; bu Kanun gereğince verilmesi gereken beyannamelerin şekil ve muhtevasını belirlemeye, faaliyetin gereğini göz önünde tutarak mükellefin müracaatı üzerine veya resen tarh yerini tayin etmeye, işlemin mahiyetine göre verginin işlemden önce ödenmesi şartını koymaya, müzayede yoluyla yapılan satışlarla ilgili vergilerin beyanı ve ödeme zamanı ile tahsiline ilişkin usul ve esasları belirlemeye, (III) sayılı listedeki mallara ait verginin bandrol usulü ile tahsiline ve bu Maddenin uygulanmasına ilişkin usulleri tespit etmeye yetkilidir.
Madde 15Verginin Belgelerde Gösterilmesi, Matrahta, Vergide ve Mükellefiyette Değişiklikler
1. Mükellefler özel tüketim vergisini satış belgelerinde ayrıca göstermeye mecburdurlar. Vergiye tâbi bir işlem söz konusu olmadığı veya bu Kanun kapsamına giren vergiyi fatura veya benzeri belgelerde göstermeye hakkı bulunmadığı halde, düzenlediği bu tür belgelerde bu vergiyi gösterenler, söz konusu vergiyi beyan ve ödemekle mükelleftirler. Bu hüküm Kanuna göre borçlu oldukları vergi tutarından daha yüksek bir tutarı gösteren mükellefler için de geçerlidir. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tâbi olan malların kayıt ve tescil edildikten sonra iade edilmesi hali hariç, malların iade edilmesi, işlemin gerçekleşmemesi, işlemden vazgeçilmesi veya diğer nedenlerle matrahta değişiklik vuku bulduğu ya da yersiz veya fazla vergi hesaplandığı hallerde vergiye tâbi işlemleri yapmış olan mükellefler; bunlarla ilgili borçlandıkları ya da ödedikleri vergiler için değişikliğin mahiyetine uygun şekilde ve meydana geldiği dönem içinde düzeltme yapabilirler, bu vergiden mahsup edebilirler veya iade talebinde bulunabilirler. (II) sayılı listede yer alan kayıt ve tescile tâbi olan mallar için dönem şartı aranmaz. Şu kadar ki, iade olunan malların fiilen işletmeye girmiş olması, yersiz veya fazla ödenen verginin alıcıya iade edilmesi ve bu işlemlerin defter kayıtları, belgeler ile beyannamede gösterilmesi şarttır.
2. a) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, veraset yoluyla intikaller hariç ilk iktisabında istisna uygulanan malların istisnadan yararlananlar dışındakilerce iktisabında, ilk iktisabındaki matrah esas alınarak adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, kayıt ve tescili tarihinde geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisi alınır.(Ek hüküm: 4/6/2008-5766/19 md.) Kanunun 7 nci maddesinin (2) ve (8) numaralı bentleri çerçevesinde istisnadan yararlananlar tarafından bu istisnadan yararlanılarak iktisap ettikleri kayıt ve tescile tabi malları 5 yıldan fazla kullanarak elden çıkarmaları durumunda bu hüküm uygulanmaz.
b) (Değişik: 16/7/2004-5228/23 md.) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl içinde 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 veya 87.04 (“Diğerleri” grubu hariç) tarife pozisyonlarında yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, değişikliğin kayıt ve tescili tarihinde dönüştürülen mallar için geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisi alınır.
3. Bu Maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Gümrük İdarelerince Alınan Özel Tüketim Vergisine İlişkin Hükümler
Madde 16Gümrük İdarelerince Alınan Özel Tüketim Vergisine İlişkin Hükümler
1. İthalde alınan özel tüketim vergisi gümrük makbuzunda ayrıca gösterilir. İthalat vergilerinin maktu veya sabit oranlı alındığı hallerde tarife, malın ithalinde alınacak özel tüketim vergisi de dahil edilmek suretiyle tespit olunur.
2. 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile diğer kanunlar gereğince ithalat vergileri teminata bağlanarak işlem gören mallara ait özel tüketim vergisi de aynı usule tâbi tutulur.
3. Bu Kanuna göre gümrükte vergisi ödenmeden veya eksik ödenerek ithal edilen malların hiç alınmamış veya eksik alınmış özel tüketim vergisi ile vergiden müstesna olduğu halde yanlışlıkla alınan veya fazla alındığı anlaşılan özel tüketim vergisi hakkında 4458 sayılı Gümrük Kanunundaki esaslara göre işlem yapılır. İthal edilecek mala ilişkin beyan üzerinden hesaplanan vergiler ile muayene ve denetleme sonucu hesaplanan vergiler arasındaki farklarda, 4458 sayılı Gümrük Kanunu uyarınca ithalat vergileri noksanlıklarında uygulanacak esaslara göre para cezası kesilir.
4. (I) sayılı listedeki malların ithalinde, ödenecek özel tüketim vergisine karşılık olmak üzere türü, tutarı ve çözümüne ilişkin usul ve esasları Maliye Bakanlığınca belirlenmek suretiyle teminat alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer Hükümler
Madde 17Özel Tüketim Vergisi Hâsılatının Paylaşımı
1. (Mülga: 2/7/2008-5779/8 md.)
2. Bu Kanuna ekli (III) sayılı listede yer alan mallar üzerinden tahsil edilen özel tüketim vergisi hâsılatından;
a) 3238 sayılı Kanunla kurulan Savunma Sanayii Destekleme Fonuna % 7,9 oranında pay ayrılır. Bu hükme göre ayrılacak pay, Maliye Bakanlığınca, tahsilâtın yapıldığı ayı takip eden ayın sonuna kadar T.C. Merkez Bankasındaki Fon hesabına yatırılır.
b) (Mülga: 14/7/2004-5217/31 md.)
c) (Mülga: 14/7/2004-5217/31 md.)
d) (Mülga: 14/7/2004-5217/31 md.)
e) 3.1.2002 tarihli ve 4733 sayılı Kanunun 5 inci Maddesinde yer alan giderlerde kullanılmak üzere %0,2 oranında pay ayrılır.
3. (Mülga: 14/7/2004-5217/31 md.)
4. (Değişik: 14/7/2004-5217/18 md.) Cumhurbaşkanı, bu madde uyarınca özel tüketim vergisi hasılatından verilecek paylara ilişkin oranları topluca veya ayrı ayrı sıfıra kadar indirmeye yetkilidir.
Madde 18Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
1. 10.9.1960 tarihli ve 79 sayılı Kanunun 5 inci Maddesinin makine bendi,
2. 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı trafik harçlarını düzenleyen (9) sayılı tarifenin “(I.) Tescil harçları” bölümü,
3. 1318 sayılı Finansman Kanununun 1 ilâ 10 uncu Maddeleri ile geçici 1, geçici 2 ve geçici 3 üncü Maddeleri,
4. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 60 ıncı Maddesi,
5. 3074 sayılı Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanunu,
6. 7.11.1985 tarihli ve 3238 sayılı Kanunun 12 nci Maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi,
7. 24.3.1988 tarihli ve 3418 sayılı Kanunun 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ve 39 uncu Maddeleri,
8. 13.10.1988 tarihli ve 3480 sayılı Kanunun 1 ve 2 nci Maddeleri,
9. 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci Maddesinin (A) fıkrasının (2) numaralı bendi ile (B) fıkrası,
10. 4342 sayılı Mera Kanununun 30 uncu Maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi,
11. 21.2.2001 tarihli ve 4629 sayılı Kanunun geçici 1 inci Maddesinin (A) fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt bendi,
12. 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunun geçici 3 üncü Maddesinin (d) fıkrasının (1) ve (3) numaralı alt bentleri,
13. 3.1.2002 tarihli ve 4733 sayılı Kanunun 5 inci Maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ile aynı Maddenin ikinci fıkrası,
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce teslimi, iktisabı veya ithali gerçekleşen mallara ait vergi, harç, fon ve paylar, bu işlemlerin gerçekleştiği tarihte yürürlükte bulunan hükümlere göre tahsil edilir. Maliye Bakanlığı, vergi mükerrerliğini önlemek amacıyla bu Maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Geçici Madde 2
Bu Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan ilgili mevzuatı gereğince Türkiye’de kayıt ve tescil edilmiş olanların, bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren iktisabında veya vekaletname ile tasarruf hakkının devralınmasında 1318 sayılı Finansman Kanununun taşıt alım vergisine ilişkin hükümleri, 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı trafik harçlarını düzenleyen (9) sayılı tarifenin “(I.) Tescil harçları” bölümü ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci Maddesinin (A) fıkrasının (2) numaralı bendi uygulanmaz.
Geçici Madde 3
(Ek: 30/7/2003-4962/10 md.)
Bu maddenin yayımı tarihinden 31.12.2004 tarihine kadar 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listedeki [(87.11), (88.02), (8901.10.10.00.11), (8901.10.90.00.11) ve (89.03) G.T.İ.P. numaralı araçlar hariç] kayıt ve tescile tâbi 20 ve daha büyük yaştaki taşıt araçları adına kayıtlı olan gerçek veya tüzel kişiler tarafından, bu araçların bir daha kullanılmamak üzere hurdaya çıkartılarak, hurdaya çıkarılan araçla aynı cinsten [(87.03) G.T.İ.P. numaralı araçlardan sadece motor silindir hacmi 1600 cm3’ü geçmeyen] bir aracın ilk iktisabında özel tüketim vergisi 3.500.000.000 (2004 yılı için 4.500.000.000) lira eksik hesaplanır. Verginin bu tutarın altında olması halinde özel tüketim vergisi hesaplanmaz.
5.1.1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu kapsamına giren kurumlar (belediyeler hariç) bu indirimden yararlanmazlar.
Hurdaya çıkartılan araçların yaşı, tescil işleminin yapıldığı yıl dikkate alınmaksızın, tescil belgesinde yazılı model yılında aracın bir yaşında olduğu kabul edilmek suretiyle tespit olunur.
Hurdaya çıkartılacak taşıtın birden fazla gerçek veya tüzel kişi adına tescilli olması halinde; bunların ilk iktisaplarında eksik hesaplanacak vergi tutarı, hurdaya çıkartılan taşıttaki hisseleri nispetine göre bulunur.
Bakanlar Kurulu, bu madde uyarınca eksik hesaplanacak özel tüketim vergisi tutarını yarısına kadar indirmeye, kanunî tutarına kadar yeniden çıkarmaya yetkilidir.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.
Geçici Madde 4
(Ek: 21/4/2005-5335/20 md.)
24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanun kapsamına alınan kuruluşlara ait malların, aynı Kanun hükümleri kapsamında devredilmesi halinde vergiyi doğuran olay, bu malların devralanlar tarafından tesliminde gerçekleşir ve özel tüketim vergisinin mükellefi bu teslimi gerçekleştirenlerdir.
Geçici Madde 5
(Ek: 9/7/2008-5784/10 md.)
31/12/2019 tarihine kadar, Kanuna ekli (І) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan 2710.19.62.00.10, 2710.19.62.00.11, 2710.19.64.00.10, 2710.19.64.00.11 ve 2710.19.68.00.11 G.T.İ.P. numaralı malların yalnızca elektrik üretiminde kullanılmak üzere teslimi ile birincil yakıtı doğalgaz ve ikincil yakıtı akaryakıt olan santrallara Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı talimatı veya onayı ile Kanuna ekli (I) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan 2710.19.43.00.11 ve 2710.20.11.00.11 G.T.İ.P. numaralı malların aynı amaçla kullanılmak üzere teslimi vergiden müstesnadır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları Maliye Bakanlığı belirlemeye yetkilidir.
Geçici Madde 6
(Ek: 16/6/2009-5904/19 md.)
31/12/2033 tarihine kadar, bu Kanuna ekli (IV) sayılı listede yer alan 8517.12.00.00.11 G.T.İ.P. numaralı malların karşısında gösterilen orana göre hesaplanan verginin, bu malların her bir adedi için 160 Türk Lirasından az olması halinde, orana göre hesaplanan vergi yerine her bir adet için 160 Türk Lirası vergi alınır. (Ek cümleler:27/12/2023-7491/45 md.) Bu maddede yer alan tutarlar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Hesaplanan tutarın 1 lirayı aşmayan kesirleri dikkate alınmaz. Cumhurbaşkanı bu tutarı veya yeniden değerleme oranı uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan tutarı sıfıra kadar indirmeye, üç katına kadar artırmaya yetkilidir.
Geçici Madde 7
(Ek: 20/8/2016-6745/54 md.)
Bu Kanuna ekli (II) sayılı Listenin 87.02 ve 87.03 tarife pozisyon sıraları kapsamındaki taşıtlarla yapılan şehiriçi taksi, dolmuş, servis, minibüs, midibüs ve otobüs taşımacılığı faaliyeti (araç kiralama, özel yolcu transferi ve benzeri hizmet ifası faaliyetleri hariç) ile 8701.20 ve 87.04 tarife pozisyon sıraları kapsamındaki taşıtlarla yapılan ticari yük taşımacılığı faaliyeti dolayısıyla bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla gelir veya kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunan ve bu faaliyetini ilgili mevzuatta öngörülen yükümlülükleri yerine getirmek ve yetkilendirilmek suretiyle maliki olduğu taşıtlar vasıtasıyla icra eden gerçek ve tüzel kişiler tarafından, söz konusu faaliyetler kapsamında kullanılan taşıtların yenilenmesi amacıyla, aynı tarife pozisyon sıraları kapsamındaki taşıtların (87.03 tarife pozisyon sırası kapsamındaki; yarış arabaları, arazi taşıtları, ATV olarak adlandırılan üç veya dört tekerlekli taşıtlar, motorlu karavanlar ile motor silindir hacmi 1600 cm3’ü geçen binek otomobilleri hariç) bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten 30/6/2019 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilk iktisabı vergiden müstesnadır.
Bu düzenlemeden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla maliki olunan, trafik tescil kuruluşlarınca ticari yolcu veya yük taşımacılığında kullanılmak üzere kayıt ve tescil edilmiş her bir taşıt bakımından, aynı cins bir taşıtın ilk iktisabında yararlanılır.
Yenilemeye konu edilen taşıtın, istisnadan yararlanılan tarihten itibaren iki tam yıl içerisinde satılması, devredilmesi veya sair suretle işletme kayıtlarından çıkarılması şarttır. Şu kadar ki, bu şartın ihlali hâlinde, yeni alınan taşıta ilişkin zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler, alıcıdan vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Bu madde hükmüne göre iktisap edilen taşıtın, ilk iktisap tarihinden itibaren üç tam yıl geçmeden, veraset yoluyla intikaller hariç, devri hâlinde adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, ticari yolcu veya yük taşımacılığı faaliyetinden çekilmesi (hurdaya çıkarılması hariç) hâlinde ise bu madde hükmünden yararlanandan, taşıtın ilk iktisabındaki matrah esas alınarak, devir veya ticari taşımacılık faaliyetinden çekilme tarihindeki oran üzerinden hesaplanan özel tüketim vergisi alınır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.
Geçici Madde 8
(Ek: 17/1/2019-7161/38 md.)
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ithal veya teslim edilen şalgam suları ile Türk Gıda Kodeksine göre çeşnili ve aromalı/aromalandırılmış içme sütleri, bebek ve devam sütü sayılan içeceklerle ilgili olarak, özel tüketim vergisi ve bu vergiye isabet eden katma değer vergisi bakımından vergi tarhiyatı yapılmaz, vergi cezası kesilmez, daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan ve kesilmiş cezalardan varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin edilir, tahsil edilen tutarlar red ve iade edilmez.
Geçici Madde 9
(Ek:9/3/2023-7440/19 md.)
8/2/2023 tarihli ve 6785 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile olağanüstü hal ilan edilen illerde faaliyette bulunan ve Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlenen merkezlerdeki tütün üreticilerinin bir araya gelerek kurduğu tütün kooperatiflerince Türkiye’de üretilen, bu Kanuna ekli (III) sayılı listenin (B) cetvelinde yer alan 2403.19.10.00.19 ve 2403.19.90.00.19 G.T.İ.P. numaralı mallardan, 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanuna göre tek başına kıyılıp içilebilme vasfına sahip bulunan ve Türk Standardları Enstitüsünün TS 13599 Sarmalık Kıyılmış Tütün Mamulü Standardında yer alan “Tek tütün çeşidinden üretilen sarmalık kıyılmış tütün mamulü” tanımı ve standardına uygun nitelikteki malların tesliminde 31/12/2024 tarihine kadar (bu tarih dâhil) özel tüketim vergisi oranı %50 indirimli uygulanır.
Birinci fıkrada yer alan tütün mamulünün tek başına kıyılıp içilebilme vasfına sahip bulunduğunu ve Türk Standardları Enstitüsünün TS 13599 Sarmalık Kıyılmış Tütün Mamulü Standardında yer alan “Tek tütün çeşidinden üretilen sarmalık kıyılmış tütün mamulü” olduğunu belirlemeye, bu ürünlerin denetim ve kontrolünü sağlamaya Tarım ve Orman Bakanlığı; bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Madde 19Yürürlük
Bu Kanunun;
a) Geçici 2 nci Maddesi yayımı tarihinde,
b) 15 inci Maddesinin 2 numaralı fıkrasının (b) bendi 1.8.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c) Diğer hükümleri 1.8.2002 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Madde 20Yürütme
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
4760 SAYILI KANUNA İŞLENEMEYEN HÜKÜMLER
1-18/2/2009 tarihli ve 5838 sayılı Kanunun geçici maddesi:
GEÇİCİ MADDE 3 – 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listede yer alan ve 1/8/2002 – 21/7/2005 tarihleri arasında 87.03 G.T.İ.P. numarasından özel tüketim vergisi beyan edilmesi gerekirken 87.04 G.T.İ.P. numarasından özel tüketim vergisi beyan edilen araçlarla ilgili olarak, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki dönemler için özel tüketim vergisi tarhiyatı yapılmaz, daha önce yapılan tarhiyatlardan vazgeçilir, tahakkuk eden tutarlar terkin edilir. (…)
I, II, III ve IV sayılı listelerde daha önce yapılan değişikliklerin yayımlandığı Resmî Gazetelerin tarih ve sayılarını görmek için Kanunun sonundaki “MEVZUAT İZLEME CETVELİ”ne bakınız.
(1) Sayılı Cetvel
(I) SAYILI LİSTE
(A) CETVELİ
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Vergi Tutarı (TL)
Uygulanacak
Vergi Tutarı
(TL)
Birimi
(Hafif yağlar ve müstahzarları)
2710.12.11.00.00
Özel bir işleme tabi tutulacak olanlar
2,5000
0
Kilogram
2710.12.31.00.00
Uçak benzini
2,5000
047
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
2710.12.41.00.00
Oktanı (RON) 95’den az olanlar
2,1500
12,617947
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 95 veya daha fazla fakat 98’den az olanlar)
2710.12.45.00.11
Kurşunsuz benzin 95 oktan
2,3765
7,90004748
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 95 veya daha fazla fakat 98’den az olanlar)
2710.12.45.00.1348
Kurşunsuz benzin 95 oktan (E10)
2,3765
7,90004748
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 95 veya daha fazla fakat 98’den az olanlar)
2710.12.45.00.1848
Diğerleri
2,3765
7,90004748
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 98 veya daha fazla olanlar)
2710.12.49.00.11
Kurşunsuz benzin 98 oktan
2,4985
8,90004749
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 98 veya daha fazla olanlar)
2710.12.49.00.1249
Kurşunsuz benzin 98 oktan (E10)
2,4985
8,90004749
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçmeyenler)
(Oktanı (RON) 98 veya daha fazla olanlar)
2710.12.49.00.1849
Diğerleri
2,4985
8,90004749
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçenler)
2710.12.51.00.00
Oktanı (RON) 98’den az olanlar
2,1800
12,794147
Litre
(İçindeki kurşun miktarı litrede 0,013 gramı geçenler)
2710.12.59.00.00
Oktanı (RON) 98 veya daha fazla olanlar
2,1800
12,794147
Litre
2710.12.70.00.00
Benzin tipi jet yakıtı
2,5000
047
Litre
(Kerosen)
2710.19.21.00.00
Jet yakıtı
2,5000
047
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçmeyenler)
2710.19.43.00.11
Motorin
1,7945
6,0000
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçmeyenler)
2710.19.43.00.17
Damıtık denizcilik yakıtı
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçmeyenler)
2710.19.43.00.29
Diğerleri
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçen fakat %0,002’yi geçmeyenler)
2710.19.46.00.18
Damıtık denizcilik yakıtı
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçen fakat %0,002’yi geçmeyenler)
2710.19.46.00.29
Diğerleri
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,002’yi geçen fakat %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.47.00.18
Damıtık denizcilik yakıtı
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,002’yi geçen fakat %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.47.00.19
Diğerleri
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,1’i geçenler)
2710.19.48.00.11
Damıtık denizcilik yakıtı
1,7245
11,659747
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,1’i geçenler)
2710.19.48.00.18
Diğerleri
1,7245
11,659747
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçmeyenler)
2710.20.11.00.11
Motorin
1,7945
6,000050
Litre
(Gaz oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçmeyenler)
2710.20.11.00.19
Diğerleri
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
2710.20.15.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,001’i geçen fakat %0,002’yi geçmeyenler
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
2710.20.17.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,002’yi geçen fakat %0,1’i geçmeyenler
1,7945
12,133147
Litre
(Gaz oiller)
2710.20.19.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt oranı %0,1’i geçenler
1,7245
11,659747
Litre
2710.20.90.00.00
Diğer yağlar
(2710.12.90.00.11, 2710.12.90.00.19, 2710.19.29.00.00 G.T.İ.P. numaralı malların biodizel ihtiva edenleri ile 2710.19.81, 2710.19.83, 2710.19.85, 2710.19.87, 2710.19.91, 2710.19.93 ve 2710.19.99 alt pozisyonlarında yer alan malların biodizel ihtiva edenleri hariç)
1,7245
11,659747
Litre
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.62.00.10
Kalorifer Yakıtı
0,4760
3,218147
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.62.00.11
Fuel oil
0,4760
3,218147
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.62.00.31
Artık denizcilik yakıtı
0,4760
3,218147
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçmeyenler)
2710.19.62.00.39
Diğerleri
0,4760
3,218147
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçen fakat %1’i geçmeyenler)
2710.19.64.00.10
Kalorifer Yakıtı
0,2370
1,602347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçen fakat %1’i geçmeyenler)
2710.19.64.00.11
Fuel oil
0,2370
1,602347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçen fakat %1’i geçmeyenler)
2710.19.64.00.31
Artık denizcilik yakıtı
0,2370
1,602347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçen fakat %1’i geçmeyenler)
2710.19.64.00.39
Diğerleri
0,2370
1,602347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %1’i geçenler)
2710.19.68.00.11
Yüksek kükürtlü fuel oil
0,2240
1,514347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %1’i geçenler)
2710.19.68.00.31
Artık denizcilik yakıtı
0,2240
1,514347
Kilogram
(Fuel oiller)
(Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %1’i geçenler)
2710.19.68.00.39
Diğerleri
0,2240
1,514347
Kilogram
(Fuel oiller)
2710.20.31.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçmeyenler
0,4760
3,218147
Kilogram
(Fuel oiller)
2710.20.35.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %0,1’i geçen fakat %1’i geçmeyenler
0,2370
1,602347
Kilogram
(Fuel oiller)
2710.20.39.00.00
Ağırlık itibariyle kükürt miktarı %1’i geçenler
0,2240
1,514347
Kilogram
27.11
Petrol gazları ve diğer gazlı hidrokarbonlar
2,5000
047
Kilogram
(2711.11.00.00.00; 2711.12; 2711.13; 2711.19.00.00.11; 2711.21.00.00.00; 2711.29.00.00.11 ve 2711.29.00.00.12 hariç)
(Sıvılaştırılmış)
2711.11.00.00.00
Doğal gaz
Motorlu taşıtlarda yakıt olarak kullanılacak olanlar
0,8599
5,504947
Standart
Metreküp
Diğerleri
0,0230
0,146847
Standart
Metreküp
(Sıvılaştırılmış)
2711.12
Propan
1,7780
11,383047
Kilogram
(Sıvılaştırılmış)
2711.13
Bütan
1,7780
11,383047
Kilogram
2711.19.00.00.11
Sıvılaştırılmış petrol gazı (L.P.G.)
Motorlu taşıtlarda yakıt olarak kullanılacak olanlar (Otogaz)
1,7780
11,383047
Kilogram
Diğerleri
1,7780
11,383047
Kilogram
(Gaz halinde olanlar)
2711.21.00.00.00
Doğal gaz
Motorlu taşıtlarda yakıt olarak kullanılacak olanlar
0,8599
5,504947
Standart Metreküp
Diğerleri
0,0230
0,146847
Standart Metreküp
(Gaz halinde olanlar)
2711.29.00.00.11
Propan
1,7780
11,383047
Kilogram
(Gaz halinde olanlar)
2711.29.00.00.12
Bütan
1,7780
11,383047
Kilogram
27.13
Petrol koku, petrol bitümeni ve petrol yağlarının veya bitümenli minerallerden elde edilen yağların diğer kalıntıları
(2713.11.00.00.00; 2713.12.00.00.00; 2713.20.00.00.19; 2713.90 hariç)
2,5000
047
Kilogram
(Petrol koku)
2713.11.00.00.00
Kalsine edilmemiş
2,5000
047
Kilogram
(Petrol koku)
2713.12.00.00.00
Kalsine edilmiş
2,5000
047
Kilogram
(Petrol bitümeni)
2713.20.00.00.19
Diğerleri
2,5000
047
Kilogram
2713.90
Petrol yağlarının veya bitümenli minerallerden elde edilen yağların diğer kalıntıları
2,5000
047
Kilogram
(28.03 pozisyonundaki her nevi karbon imaline mahsus olanlar hariç)
2715.00.00.00.00
Esasını tabii asfalt, tabii bitümen, petrol bitümeni, mineral katran veya mineral katran zifti (bitümenli sakızlar, cut-backs gibi) teşkil eden bitümenli karışımlar
2,5000
047
Kilogram
38.26
Biodizel ve bunların karışımları (Ağırlık itibariyle %70’den az petrol yağları veya bitümenli minerallerden elde edilen yağları içerenler veya içermeyenler
1,1209
7,578747
Litre
(B) CETVELİ
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Vergi Tutarı (TL)
Uygulanacak
Vergi Tutarı (TL)
Birimi
2707.10.00.00.00
Benzol (Benzen)
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.20.00.00.00
Toluol (Toluen)
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.30.00.00.00
Ksilol (Ksilen)
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.50.00.00.11
Solvent nafta (Çözücü nafta)
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.50.00.00.19
Diğerleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.99.19.00.00
Diğerleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2707.99.20.00.00
Sülfürik asitle diğer kısımları alınmış petrol eterleri; Antrasen
2,4985
14,663347
Kilogram
2709.00.10.00.00
Tabii gazın kondanseleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.12.21.00.00
White spirit
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.12.25.00.00
Diğerleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.12.90.00.11
Diğer solventler (Çözücüler)
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.12.90.00.19
Diğerleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.19.29.00.00
Diğerleri
2,4985
14,663347
Kilogram
2710.20.90.00.00
Diğer yağlar
[Yalnız;
-2710.12.90.00.11, 2710.12.90.00.19 ve 2710.19.29.00.00 G.T.İ.P. numaralı malların biodizel ihtiva edenleri,
2,4985
14,663347
Kilogram
-2710.19.81, 2710.19.83, 2710.19.85, 2710.19.87, 2710.19.91, 2710.19.93 ve 2710.19.99 alt pozisyonlarında yer alan malların biodizel ihtiva edenleri.]
1,5007
10,146547
Kilogram
2901.10.00.90.11
Hekzan
2,4985
14,663347
Kilogram
2901.10.00.90.12
Heptan
2,4985
14,663347
Kilogram
2901.10.00.90.13
Pentan
2,4985
14,663347
Kilogram
2901.10.00.90.19
Diğer doymuş asiklik hidrokarbonlar
2,4985
14,663347
Kilogram
2902.20.00.00.00
Benzen (Benzol)
2,4985
14,663347
Kilogram
2902.30.00.00.00
Toluen (Toluol)
2,4985
14,663347
Kilogram
2902.60.00.00.00
Etilbenzen
2,4985
14,663347
Kilogram
2909.19.90.00.13
Metil tersiyer bütil eter (MTBE)
2,4985
14,663347
Kilogram
38.11
Vuruntuyu önleyici müstahzarlar, oksidasyonu durdurucu maddeler, peptizan katkılar, akışkanlığı düzenleyici maddeler, aşınmayı önleyici katkılar ve mineral yağlar (benzin dahil) veya mineral yağlar gibi aynı amaçla kullanılan diğer sıvı yağlar için diğer müstahzar katkılar
2,4985
14,663347
Kilogram
3814.00
Tarifenin başka yerinde belirtilmeyen veya yer almayan organik karma çözücüler ve incelticiler; boya ve vernik çıkarmada kullanılan müstahzarlar
0,9390
5,510747
Kilogram
3824.99.96.90.68
Diğerleri
0,9390
5,510747
Kilogram
2710.19.71.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Özel bir işleme tabi tutulacak olanlar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.75.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
2710.19.71.00 alt pozisyonunda belirtilen işlemlerden başka bir işlemle kimyasal değişime tabi tutulacak olanlar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.81.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Motor yağları, kompresör yağlama yağları, türbin yağlama yağları
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.83.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Hidrolik yağları
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.85.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Beyaz yağlar, sıvı parafin
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.87.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Dişli yağları ve redüktör yağları
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.91.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Metal işlemeye mahsus bileşikler, kalıp çıkarma yağları, aşınmayı önleyici yağlar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.93.00.00
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Elektrik izolasyonuna mahsus yağlar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.99.00.25
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Diğer madeni yağlar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.99.00.11
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Spindle Oil, Light Neutral, Heavy Neutral, Bright Stock
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.99.00.98
(Yağlama yağları; diğer yağlar)
Diğerleri
1,5007
10,146547
Kilogram
2712.20
Ağırlık itibariyle %0,75’den az yağ içeren parafin
1,5007
10,146547
Kilogram
3801.20.10.00.00
Sıvı yağ içinde çözelti halinde olan kolloidal grafit; yarı-kolloidal grafit
1,5007
10,146547
Kilogram
3819.00.00.00.00
Hidrolik fren sıvıları ve hidrolik transmisyonlar için petrol yağları veya bitümenli minerallerden elde edilen yağları içermeyen veya ağırlık itibariyle % 70’den az oranda içeren müstahzar sıvılar
1,5007
10,146547
Kilogram
2710.19.25.00.11
Gazyağı
1,1367
7,685447
Litre
2710.19.25.00.19
Diğerleri
1,1367
7,685447
Litre
3403.11.00.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Dokumaya elverişli maddelerin, deri ve köselenin, post ve kürklerin veya diğer maddelerin işlenmesine mahsus müstahzarlar
1,5007
10,146547
Kilogram
3403.19.10.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Esas madde olarak kabul edilmemek şartıyla, ağırlık itibariyle % 70 veya daha fazla petrol yağları veya bitümenli minerallerden elde edilen yağları içerenler
1,5007
10,146547
Kilogram
3403.19.20.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Hacim olarak en az %25 biyo temelli karbon içeriğine sahip ve en az %60’a kadar geri dönüştürülebilir yağlayıcılar
1,5007
10,146547
Kilogram
3403.19.80.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Diğerleri
1,5007
10,146547
Kilogram
3403.91.00.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Dokumaya elverişli maddelerin, deri ve köselenin, post ve kürklerin veya diğer maddelerin işlenmesine mahsus müstahzarlar
1,5007
10,146547
Kilogram
3403.99.00.00.00
(Yağlama müstahzarları)
Diğerleri
1,5007
10,146547
Kilogram
(2) Sayılı Cetvel
(II) SAYILI LİSTE
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Uygulanacak
Vergi Oranı (%)
Uygulanacak
Vergi Oranı (%)
87.01
Traktörler (87.09 pozisyonuna giren traktörler hariç)
[Yalnız ATV (her türlü arazide kullanılan araç) ve UTV (çok amaçlı hizmet aracı)]
25
8701.20
Yarı römorkler için çekiciler
4
4
87.02
10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus (sürücü dahil) motorlu taşıtlar
- Otobüs
1
152
- Midibüs
4
452
- Minibüs
9
952
87.03
Binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil) [Yalnız binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları vb., (Para arabaları dahil), motorlu karavanlar, elektrik, gaz, güneş enerjili vb. motorlu taşıtlar.] [Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtlar, özellikle kar üzerinde hareket etmek için dizayn edilmiş sıkıştırma ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu olanlar (dizel veya yarı dizel) veya kıvılcım ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu taşıtlar, diğerleri (Golf arabaları vb. taşıtlar) hariç]
- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)
-- İstiap haddi 850 kilogramı geçmeyip motor silindir hacmi 2000 cm³’ün altında olanlar
15
1552
-- İstiap haddi 850 kilogramı geçip motor silindir hacmi 2800 cm³’ün altında olanlar
15
1552
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
10
1052
- Sürücü dahil 9 kişilik oturma yeri olanlardan
-- Motor silindir hacmi 3200 cm³’ü geçmeyenler
15
1552
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
- ATV (her türlü arazide kullanılan araç) ve
UTV (çok amaçlı hizmet aracı)
- Motorlu karavanlar
10
25
4553
1052
- Diğerleri
-- Motor silindir hacmi 1400 cm³'ü geçmeyenler
--- Özel tüketim vergisi matrahı 650.000 TL’yi aşmayanlar54
7054
--- Özel tüketim vergisi matrahı 650.000 TL’yi aşıp, 900.000 TL’yi aşmayanlar54
7554
--- Özel tüketim vergisi matrahı 900.000 TL’yi aşıp, 1.100.000 TL’yi aşmayanlar54
8054
--- Diğerleri54
9054
-- Motor silindir hacmi 1400 cm³'ü geçen fakat 1600 cm³'ü geçmeyenler54
--- Özel tüketim vergisi matrahı 850.000 TL’yi aşmayanlar54
7554
--- Özel tüketim vergisi matrahı 850.000 TL’yi aşıp, 1.100.000 TL’yi aşmayanlar54
8054
--- Özel tüketim vergisi matrahı 1.100.000 TL’yi aşıp, 1.650.000 TL’yi aşmayanlar54
9054
--- Diğerleri54
10054
-- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçmeyenler
--- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar55
80
--- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 700.000 TL’yi aşmayanlar55
8055
--- Özel tüketim vergisi matrahı 700.000 TL’yi aşıp, 800.000 TL’yi aşmayanlar55
8055
--- Özel tüketim vergisi matrahı 800.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar55
8055
--- Diğerleri
8055
-- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçen fakat 2000 cm³’ü geçmeyenler
--- Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 kW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm³’ü geçmeyenler
---- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar55
8055
---- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp 1.000.000 TL’yi aşmayanlar55
8055
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.250.000 TL’yi aşmayanlar54
7054
---- Diğerleri
8055
8054
--- Diğerleri
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 (1.650.000) TL’yi aşmayanlar5455
15055
15054
---- Diğerleri
15055
17054
-- Motor silindir hacmi 2000 cm³’ü geçenler
--- Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 100 kW’ı geçip motor silindir hacmi 2500 cm³’ü geçmeyenler
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 (1.650.000) TL’yi aşmayanlar5455
15055
15054
---- Diğerleri
15055
17054
--- Diğerleri
22055
22054
-- Elektrik motoru da bulunan araç dışından şarj edilebilir araçlardan, ağırlıklı birleşik kilometre başına karbondioksit emisyonu 25 gramın altında, eşdeğer elektrik enerjisiyle katedilebilir menzili 70 kilometre ve üzerinde olanlardan
--- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçmeyenler56
---- Özel tüketim vergisi matrahı 1.350.000 TL’yi aşmayanlar56
4554
---- Diğerleri56
7554
--- Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçen fakat 1800 cm³’ü geçmeyenlerden özel tüketim vergisi matrahı 1.350.000 TL’yi aşmayanlar56
8554
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
--- Motor gücü 160 kW’ı geçmeyenler
---- Özel tüketim vergisi matrahı 700.000 (1.650.000) TL’yi aşmayanlar54
10
2554
---- Diğerleri
40
5554
--- Motor gücü 160 kW’ı geçenler
---- Özel tüketim vergisi matrahı 750.000 (1.650.000) TL’yi aşmayanlar54
50
6554
---- Diğerleri
60
7554
8703.10.11.00.00
Özellikle kar üzerinde hareket etmek için dizayn edilmiş sıkıştırma ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu olanlar (dizel veya yarı dizel) veya kıvılcım ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu taşıtlar
6,7
6,752
8703.10.18.00.00
Diğerleri (Golf arabaları vb. taşıtlar)
6,7
6,752
87.04
Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar
(Yalnız kayıt ve tescile tabi olanlar)
- Azami yüklü kütlesi 4700 kilogramı geçmeyip, sürücü sırasından başka oturma yeri veya sürücü sırası dışında yanda pencereleri olanlar (kapalı kasalı olmayanlardan motor silindir hacmi 3200 cm³’ü geçmeyenler hariç);
-- Motor silindir hacmi 3000 cm³’ü geçmeyenler
10
1052
-- Motor silindir hacmi 3000 cm³’ü geçen fakat 4000 cm³’ü geçmeyenler
52
5252
-- Motor silindir hacmi 4000 cm³’ü geçenler
75
7552
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
--- Motor gücü 85 kW’ı geçmeyenler
37
1052
--- Motor gücü 85 kW’ı geçen fakat 120 kW’ı geçmeyenler
60
5252
--- Motor gücü 120 kW’ı geçenler
84
7552
- Kapalı kasalı olup istiap haddi 620 kilogramın altında olanlar
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
10
1052
-- Diğerleri
- ATV (her türlü arazide kullanılan araç) ve
UTV (çok amaçlı hizmet aracı)
10
25
1052
- Diğerleri
-- Azami yüklü kütlesi 3500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları
50
-- Sadece elektrik motorlu olanlar
4
452
-- Diğerleri
4
452
87.05
Özel amaçlı motorlu taşıtlar (insan veya eşya taşımak üzere özel olarak yapılmış olanlar hariç) (örneğin; kurtarıcılar, vinçli taşıtlar, itfaiye taşıtları, beton karıştırıcı ile mücehhez taşıtlar, yol süpürmeye mahsus arabalar, püskürtme yapan arabalar, seyyar atölyeler, seyyar radyoloji üniteleri) [(Yalnız kayıt ve tescile tabi olanlar) (İtfaiye taşıtları hariç)]
4
452
87.09
Fabrika, antrepo, liman veya hava limanlarında kısa mesafelerde eşya taşımaya mahsus, kaldırma tertibatı ile donatılmamış kendinden hareketli yük arabaları; demiryolu istasyon platformlarında kullanılan türde çekiciler; bu taşıtların aksam ve parçaları
4
452
87.11
Motosikletler (mopedler dahil) ve bir yardımcı motoru bulunan tekerlekli taşıtlar (sepetli olsun olmasın); sepetler (sepetler hariç) (Sadece elektrik motorlu olanlar hariç)
- Motor silindir hacmi 250 cm³’ü geçmeyenler
22
0
- Motor silindir hacmi 250 cm³’ü geçenler
37
3752
8711.60.10.00.00
Sürekli nominal gücü 250 watt.ı geçmeyen yardımcı bir elektrik motoru olan pedal yardımlı, iki, üç ve dört tekerlekli taşıtlar
22
059
8711.60.90.00.11
Motor gücü 20 kW’ı geçenler
37
3752
8711.60.90.00.12
Motor gücü 20 kW’ı geçmeyenler
22
059
88.02
Diğer hava taşıtları (helikopterler, uçaklar gibi); uzay araçları (uydular dahil), uzay araçlarını fırlatıcı araçlar ve yörünge-altı araçları [(Yalnız helikopterler ve uçaklar) (Askeri, zirai, yangınla mücadelede kullanılan özel yapıdaki helikopterler ve uçaklar hariç)]
0,5
0,552
8901.10.10.00.11
18 Gros tonilatoyu geçmeyen gezinti gemileri (Denizde seyretmeye mahsus olanlar)
6,7
8
8901.10.90.00.11
Yolcu ve gezinti gemileri (Denizde seyretmeye mahsus olmayanlar)
6,7
860
89.03
Yatlar ve diğer eğlence ve spor amaçlı deniz taşıtları; kürekli kayıklar ve kanolar (Şişirilebilir olanlar, birim ağırlığı 100 kg.ı geçmeyenler, kürekli kayıklar ve kanolar hariç)
8
860
- Yatlar, kotralar, tekneler ve gezinti gemileri52
860
NOT: Bu listedeki malların aksam ve parçaları kapsama dahil değildir.
(3) Sayılı Cetvel
(III) SAYILI LİSTE
(A) CETVELİ
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Vergi Oranı
Asgari
Maktu Vergi Tutarı
(TL)
Uygulanacak Vergi Oranı
Uygulanacak Asgari Maktu Vergi Tutarı
(TL)
20.09
Meyva suları (üzüm şırası dahil) ve sebze suları (fermente edilmemiş ve alkol katılmamış), ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler katılmış olsun olmasın (Yalnız ambalajlanmış olanlar ve/veya toptan teslime konu edilenler) (Sebze suları ve Türk Gıda Kodeksine göre % 100 meyve suyu sayılanlar hariç)
10
10
-61
22.02
Sular (mineral sular ve gazlı sular dahil) (ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler katılmış veya aromalandırılmış) ve alkolsüz diğer içecekler (20.09 pozisyonundaki meyve ve sebze suları hariç) (Yalnız ambalajlanmış olanlar ve/veya toptan teslime konu edilenler) (Doğal mineralli doğal maden suyu ile üretilmiş, tatlandırılmış, aromalandırılmış meyveli gazlı içecekler; şalgam suyu; Türk Gıda Kodeksine göre çeşnili ve aromalı/aromalandırılmış içme sütleri, bebek ve devam sütleri sayılanlar ile 2202.10.00.00.11, 2202.10.00.00.12, 2202.10.00.00.13, 2202.91.00.00.00 hariç)
10
1061
-61
2202.10.00.00.11
Sade gazozlar
10
1061
-61
2202.10.00.00.12
Meyvalı gazozlar
10
1061
-61
2202.10.00.00.13
Kolalı gazozlar
25
3561
-61
2202.91.00.00.00
Alkolsüz biralar
10
1061
-61
2203.00
Malttan üretilen biralar
63,3
1,3498
6361
12,484961
22.04
Taze üzüm şarabı (kuvvetlendirilmiş şaraplar dahil); üzüm şırası
(20.09 pozisyonunda yer alanlar hariç)
(2204.10 köpüklü şaraplar ve 2204.30 diğer üzüm şıraları hariç)
63,3
6,6363
061
61,391461
2204.10
Köpüklü şaraplar
275,6
44,8351
061
414,777061
22.05
Vermut ve diğer taze üzüm şarapları (bitkiler veya kokulu maddelerle aromalandırılmış) (2205.10.10.00.00, 2205.10.90.00.12 hariç)
275,6
67,6673
061
626,001861
2205.10.10.00.00
Alkol derecesi hacim itibariyle %18 veya daha az olanlar
275,6
53,7356
061
497,116361
2205.10.90.00.12
Alkol derecesi hacim itibariyle %22 ve fazla olanlar
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2206.00
Fermente edilmiş diğer içecekler (elma şarabı, armut şarabı, bal şarabı, sake gibi), tarifenin başka yerinde belirtilmeyen veya yer almayan fermente edilmiş içeceklerin karışımları ve fermente edilmiş içeceklerle alkolsüz içeceklerin karışımları
275,6
6,6363
061
135,435561
2207.20
Alkol derecesi ne olursa olsun tağyir (denatüre) edilmiş etil alkol ve damıtım yoluyla elde edilen diğer alkollü içkiler [Alkol derecesi ne olursa olsun tağyir (denatüre) edilmiş etil alkol hariç]
275,6
197,5242
061
1.919,138461
22.08
Alkol derecesi hacim itibariyle %80’den az olan tağyir (denatüre) edilmemiş etil alkol; damıtım yoluyla elde edilen alkollü içkiler, likörler ve diğer alkollü içecekler [(2208.90.91; 2208.90.99) Alkol derecesi hacim itibariyle %80’den az olan tağyir (denatüre) edilmemiş etil alkol hariç, (2208.20; 2208.50; 2208.60; 2208.70 ve 2208.90 hariç)]
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.20
Üzüm şarabı veya üzüm cibresinin damıtılması yolu ile elde edilen alkollü içkiler
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.50
Cin ve Geneva
275,6
175,6630
061
1.919,138461
2208.60
Votka (2208.60.91.00.00, 2208.60.99.00.00 hariç)
275,6
175,6630
061
1.919,138461
2208.60.91.00.00
Muhtevası 2 litreyi geçmeyen kaplarda olanlar (Alkol derecesi hacim itibariyle %45.4’den fazla olanlar)
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.60.99.00.00
Muhtevası 2 litreyi geçen kaplarda olanlar (Alkol derecesi hacim itibariyle %45.4’den fazla olanlar)
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.70
Likörler
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.90
Diğerleri (2208.90.48.00.11, 2208.90.71.00.11 hariç)
275,6
197,5242
061
1.919,138461
2208.90.48.00.11
Rakı (Muhtevası 2 litreyi geçmeyen kaplarda olanlar)
275,6
171,2723
061
1.705,902561
2208.90.71.00.11
Rakı (Muhtevası 2 litreyi geçen kaplarda olanlar)
275,6
171,2723
061
1.705,902561
(B) CETVELİ
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Vergi Oranı
Asgari Maktu Vergi Tutarı
(TL)
Uygulanacak Vergi Oranı
Uygulanacak Asgari Maktu Vergi Tutarı
(TL)
Uygulanacak Maktu Vergi Tutarı
(TL)
2402.10.00.00.11
Tütün içeren purolar
65,25
0,2429
4561
1,864461
2,690961
2402.10.00.00.12
Uçları açık purolar
65,25
0,2429
4561
1,864461
2,690961
2402.10.00.00.19
Sigarillolar
65,25
0,2429
4561
1,864461
2,690961
2402.20
Tütün içeren sigaralar
65,25
0,4883
42
2,295363
23,740463
2402.90.00.00.00
Diğerleri (Tütün yerine geçen maddelerden yapılmış purolar, uçları açık purolar, sigarillolar ve sigaralar)
-Tütün yerine geçen maddelerden yapılmış purolar, uçları açık purolar ve sigarillolar
65,25
0,2429
4561
1,864461
2,690961
-Tütün yerine geçen maddelerden yapılmış sigaralar
65,25
0,2429
4263
2,295363
23,740463
24.03
Diğer mamul tütün ve mamul tütün yerine geçen maddeler; “homojenize” veya yeniden tertip edilmiş tütün; tütün hülasa ve esansları
(2403.11.00.00.00, 2403.19.10.00.19, 2403.19.90.00.19, 2403.91.00.00.00, 2403.99.10.00.00, 2403.99.90.00.00 hariç)
65,25
0,2429
4263
2,295363
23,740463
2403.11.00.00.00
Bu faslın 1 nolu alt pozisyon notunda belirtilen nargile tütünleri
65,25
0,2429
061
0,700861
2,606461
2403.19.10.00.19
Diğerleri (Net muhtevası 500 gr.ı geçmeyen ambalajlarda olanlar)
65,25
0,2429
5561
0,265261
2,606461
2403.19.90.00.19
Diğerleri (Net muhtevası 500 gr.ı geçen ambalajlarda olanlar)
65,25
0,2429
5561
0,265261
2,606461
2403.99.10.00.00
Enfiye ve çiğnemeye mahsus tütün
65,25
0,2429
4263
2,295363
23,740463
4813.10.00.80.00
Diğerleri (Makaron)
65,25
0,0994
061
0,286161
-61
(4) Sayılı Cetvel
(IV) SAYILI LİSTE
(Değişik: 21/3/2018-7103/56 md.)
G.T.İ.P. NO
Mal İsmi
Vergi Oranı (%)
Uygulanacak
Vergi Oranı (%)
1604.31.00.00.00
Havyar
20
1604.32.00.00.00
Havyar yerine kullanılan ürünler
20
3303.00
Parfümler ve tuvalet suları (3303.00.90.00.11 Kolonyalar hariç)
20
33.04
Güzellik veya makyaj müstahzarları ve cilt bakımı için müstahzarlar (ilaçlar hariç) (güneş kremleri veya güneşlenme müstahzarları dahil); manikür ve pedikür müstahzarları
20
3305.20.00.00.00
Perma ve defrize müstahzarları
20
3305.30.00.00.00
Saç spreyleri
20
3305.90
(Saç losyonları, boyaları, v.b)
Diğerleri
20
33.07
Traş öncesinde, traş sırasında veya traştan sonra kullanılan müstahzarlar, vücut deodorantları, banyo müstahzarları, tüy dökücüler ve tarifenin başka yerinde yer almayan veya belirtilmeyen diğer parfümeri, kozmetik veya tuvalet müstahzarları, kapalı yerlerde kullanılan müstahzar deodorantlar (parfümlü veya dezenfekte edici vasfı olsun olmasın)
Traş köpüğü ve traş kremi
20
6,7
3401.11.00.90.00
Diğerleri (Yalnız traş sabunu)
6,7
4103.90.00.00.11
Diğer hayvanların yaş derileri
[Yalnız develerin (tek hörgüçlü dahil) ham derileri]
20
4103.90.00.00.12
Diğer hayvanların kuru derileri
[Yalnız develerin (tek hörgüçlü dahil) ham derileri]
20
4103.90.00.00.13
Diğer hayvanların pikle derileri
[Yalnız develerin (tek hörgüçlü dahil) ham derileri]
20
4103.90.00.00.19
Diğerleri
[Yalnız develerin (tek hörgüçlü dahil) ham derileri]
20
43
Kürkler ve taklit kürkler; bunların mamulleri
[Bu fasılda yer alan koyun, kuzu, keçi, oğlak ve sığırların (bufalo dahil) postları, kürkleri ve taklit kürkleri ile bunlardan mamul giyim eşyası, aksesuarları ve diğer eşya hariç]
20
49.01
Kitaplar, broşürler, risaleler ve benzeri matbuat (ayrı ayrı sayfalar halinde olsun olmasın)
(Yalnız 3266 sayılı Kanunla değişik 1117 sayılı Kanun hükümlerine göre poşetlenerek satılanlar)
20
49.02
Gazeteler ve periyodik yayınlar (resimli olsun olmasın veya reklam içersin içermesin)
(Yalnız 3266 sayılı Kanunla değişik 1117 sayılı Kanun hükümlerine göre poşetlenerek satılanlar)
20
7013.10.00.10.00
(Cam seramiğinden sofra ve mutfak eşyası)
Sofra ve mutfak işleri için olanlar
20
7013.22.10.00.00
(Kurşun kristalden ayaklı bardak)
El imali olanlar
20
7013.22.90.00.00
(Kurşun kristalden ayaklı bardak)
Makina imali olanlar
20
7013.33.11.00.00
(Kurşun kristalden el imali bardak)
Kesilmiş veya başka şekilde dekorlanmış
20
7013.33.19.00.00
(Kurşun kristalden el imali bardak)
Diğerleri
20
7013.33.91.00.00
(Kurşun kristalden makina imali bardak)
Kesilmiş veya başka şekilde dekorlanmış
20
7013.33.99.00.00
(Kurşun kristalden makina imali bardak)
Diğerleri
20
7013.41.10.00.00
(Kurşun kristalden sofra ve mutfak eşyası)
El imali olanlar
20
7013.41.90.00.00
(Bardak hariç)
(Kurşun kristalden sofra ve mutfak eşyası)
Makina imali olanlar
(Bardak hariç)
20
7013.91.10.00.00
(Kurşun kristalden tuvalet, yazıhane ve ev tezyinatı ve benzeri işler için diğer cam eşya)
El imali olanlar
20
7013.91.90.00.00
(Kurşun kristalden tuvalet, yazıhane ve ev tezyinatı ve benzeri işler için diğer cam eşya)
Makina imali olanlar
20
8214.20.00.00.11
Çıt çıt tipi tırnak makasları
20
8214.20.00.00.19
[Manikür ve pedikür takım ve aletleri (tırnak törpüleri dahil)]
Diğerleri
20
8215.10.20.00.11
(Kaşık, çatal vb. takım halinde)
Altın ve gümüşle kaplamalı olanlar
20
8215.91.00.90.11
(Tek kaşık, çatal vb.)
Altın ve gümüşle kaplamalı olanlar
20
84.15
Klima cihazları (motorlu bir vantilatör ile nem ve ısıyı değiştirmeye mahsus tertibatı olanlar) (nemin ayrı olarak ayarlanamadığı cihazlar dahil)
[Yalnız 8415.10.10.00.00 Tek bir gövde halinde (self-contained); 8415.10.90.00.00 Ayrı elemanlı sistemler (split-sistem); 8415.81.00.90.00 Diğerleri (Bir soğutucu ünite ve soğutma-ısıtma çevrimini tersine değiştiren bir valf içerenler) (ters çevrimli ısı pompaları) (sivil hava taşıtlarında kullanılmaya, binek otolarına, diğer karayolu taşıtlarına mahsus olmayanlar); 8415.82.00.90.00 Diğerleri (Bir soğutucu ünite içeren, sivil hava taşıtlarında kullanılmaya, binek otolarına, diğer karayolu taşıtlarına mahsus olmayan, pencere ve duvar tipi olmayan, motorlu taşıtlarda şahıslar için kullanılmayan klima cihazı); 8415.83.00.90.00 Diğerleri (Bir soğutucu ünite içermeyen, sivil hava taşıtlarında kullanılmaya, binek otolarına, diğer karayolu taşıtlarına mahsus olmayan, pencere ve duvar tipi olmayan motorlu taşıtlarda şahıslar için kullanılmayan klima cihazı); 8415.90.00.90.11 (Split sistemlerin dış üniteleri) ve 8415.90.00.90.12 (Split sistemlerin iç üniteleri)]
6,7
84.18
Buzdolapları, dondurucular ve diğer soğutucu ve dondurucu cihazlar (elektrikli olsun olmasın); ısı pompaları (84.15 pozisyonundaki klima cihazları hariç)
(Diğer soğutucu veya dondurucu cihazlar; ısı pompaları hariç)
6,7
8419.11.00.00.00
Gazla çalışan anında su ısıtıcılar
6,7
8419.19.00.00.11
(Katı yakıtlı)
Termosifonlar (depolu su ısıtıcıları)
6,7
8419.19.00.00.19
(Termosifonlar ve güneş enerjili su ısıtıcıları dışındaki elektrikli olmayan anında veya depolu su ısıtıcıları)
Diğerleri
6,7
8421.12.00.00.11
(Çamaşır kurutma makinaları)
Bir defada kurutacağı çamaşırın kuru ağırlığı 6 kg.ı geçmeyecek kapasitede olanlar
6,7
8422.11.00.00.00
(Bulaşık yıkama makinaları)
Evlerde kullanılanlar
6,7
8450.11.11.00.00
(Kuru çamaşır kapasitesi 6 kg.ı geçmeyen tam otomatik çamaşır yıkama makinası)
Çamaşırı önden yüklemeli olanlar
6,7
8450.11.19.00.00
(Kuru çamaşır kapasitesi 6 kg.ı geçmeyen tam otomatik çamaşır yıkama makinası)
Çamaşırı üstten yüklemeli olanlar
6,7
8450.11.90.00.00
(Tam otomatik çamaşır yıkama makinası)
Kuru çamaşır kapasitesi 6 kg.ı geçen fakat 10 kg.ı geçmeyenler
6,7
8450.12.00.00.00
(Çamaşır yıkama makinası)
Diğer çamaşır makinaları (santrifüjlü kurutma tertibatlı olanlar)
6,7
8450.19.00.00.11
(Kuru çamaşır kapasitesi 10 kg.ı geçmeyen, santrifüjlü kurutma tertibatı olmayan çamaşır yıkama makinası)
Elektrikli olanlar
6,7
8450.19.00.00.19
(Elektrikli olmayan çamaşır yıkama makinası)
Diğerleri
6,7
8451.21.00.00.11
(Kuru çamaşır kapasitesi 10 kg.ı geçmeyen kurutma makinaları)
Evlerde kullanılanlar
6,7
85.07
Elektrik akümülatörleri (bunların seperatörleri dahil) (kare veya dikdörtgen şeklinde olsun olmasın) (Yalnız elektrik motorlu taşıt araçlarının motorunu çalıştırmaya mahsus olanlar)
3
85.08
Vakumlu elektrik süpürgeleri
6,7
85.09
(Gıda maddelerini öğütücüler ve karıştırıcılar; meyva veya sebze presleri, vb.; et kıyma makinaları vb.)
Ev işlerinde kullanılmaya mahsus kendinden elektrik motorlu elektro-mekanik cihazlar (85.08 pozisyonunda yer alan vakumlu elektrik süpürgeleri hariç)
6,7
8510.10.00.00.00
(Elektrikli)
Traş makinaları
6,7
85.16
Elektrikli anında veya depolu su ısıtıcılar ve daldırma tipi ısıtıcılar; herhangi bir mahallin veya toprak ve benzeri yerlerin ısıtılmasına mahsus elektrikli cihazlar; berber işleri için elektrotermik cihazlar (örneğin; saç kurutucular, saç kıvırma cihazları, saç kıvırma maşalarını ısıtma cihazları) ve el kurutma makinaları; elektrikli ütüler; ev işlerinde kullanılan diğer elektrotermik cihazlar; elektrikli ısıtıcı rezistanslar (85.45 pozisyonundakiler hariç) (8516.40 Elektrikli ütüler hariç)
6,7
8517.11.00.00.00
Kordonsuz ahizeli telli telefon cihazları
20
8517.12.00.00.11
Alıcısı bulunan verici portatif (Cellular) telsiz telefon cihazları
(Değişik sıra :21/2/2019-7166/10 md.)
- Özel tüketim vergisi matrahı 1.200 TL (4.500 TL)’yi aşmayanlar
- Özel tüketim vergisi matrahı 1.200 TL’yi (4.500 TL)64’yi aşıp, 2.400 TL’yi (9.000 TL)64’yi aşmayanlar
- Diğerleri
25
40
50
8517.12.00.00.12
Alıcısı bulunan verici mobil araç (Cellular) telsiz telefon cihazları
20
8517.12.00.00.19
Diğerleri
[Yalnız alçak güçlü (100 miliwatt dan küçük) mobil telsiz telefon cihazları]
20
8517.69.30.00.00
Telsiz telefon, telsiz telgraf için alıcı cihazlar
(Yalnız arama, uyarma veya çağırma sistemlerinde kullanılan taşınabilir alıcılar ile amatör telsiz alıcı cihazları)
20
8517.69.90.90.24
Alıcısı bulunan verici halk bandı (CB) ve 49 MHz alçak güçlü (100 miliwatt dan küçük) telsiz cihazları ve diğer amatör telsiz cihazları
20
8517.69.90.90.29
Diğerleri
(Yalnız amatör telsiz telefon verici cihazları ve telsiz alarm cihazları)
20
85.18
Mikrofonlar ve bunların mesnetleri; hoparlörler (kabinlerine monte edilmiş olsun olmasın); başa takılan kulaklıklar, kulağa takılan kulaklıklar (bir mikrofonla kombine halde olsun olmasın), bir mikrofon ve bir veya daha fazla hoparlör içeren setler; elektrikli ses frekansı yükselteçleri, takım halindeki ses amplikatörleri
20
85.19
Ses kaydetme veya kaydedilen sesi tekrar vermeye mahsus cihazlar (8519.81.95.00.00 hariç) (Sinematoğrafik ses kaydetmeye ve kaydedilen sesi tekrar vermeye mahsus cihazlar hariç)
6,7
85.21
Video kayıt veya gösterme cihazları (bir video tunerle birlikte olsun olmasın)
6,7
8523.29.15.00.18
(Manyetik mesnetler)
Video bantları
6,7
8523.29.19.00.00
(Diğer manyetik mesnetler)
Diğerleri
(Yalnız video bantları)
6,7
8523.41.10.00.00
(Kayıt yapılmamış optik mesnetler)
Silinebilenler hariç, kayıt kapasitesi 900 megabaytı aşmayan lazer okuma sistemleri için diskler
(Yalnız lazer diskler)
6,7
8523.41.30.00.00
(Kayıt yapılmamış optik mesnetler)
Silinebilenler hariç, kayıt kapasitesi 900 megabaytı aşan fakat 18 gigabaytı aşmayan lazer okuma sistemleri için diskler
(Yalnız lazer diskler)
6,7
8523.41.90.00.00
(Kayıt yapılmamış optik mesnetler)
Diğerleri
(Yalnız lazer diskler)
6,7
8523.49.10.00.00
(Diğer optik mesnetler)
Dijital çok yönlü diskler (DVD)
(Ses veya görüntü dışındaki fenomenleri tekrar vermeye mahsus olanlar, sadece sesi tekrar vermeye mahsus olanlar, otomatik bilgi işlem makinası vasıtasıyla işlenebilen ya da kullanıcıya etkileşim sağlayabilen, bir makinada okunabilir ikili formda kayıtlı görüntü, ses, bilgi ve komutların gösterimlerini tekrar vermeye mahsus olanlar hariç)
6,7
8523.49.20.00.00
Diğerleri
(Ses veya görüntü dışındaki fenomenleri tekrar vermeye mahsus olanlar, sadece sesi tekrar vermeye mahsus olanlar, otomatik bilgi işlem makinası vasıtasıyla işlenebilen ya da kullanıcıya etkileşim sağlayabilen, bir makinada okunabilir ikili formda kayıtlı görüntü, ses, bilgi ve komutların gösterimlerini tekrar vermeye mahsus olanlar hariç)
6,7
8525.80
Televizyon kameraları, dijital kameralar ve görüntü kaydedici kameralar [Yalnız 8525.80.11 Üç veya daha fazla kamera tüpü olan televizyon kameraları; 8525.80.19 Televizyon kameraları (8525.80.11 pozisyonunda olmayan televizyon kameraları); 8525.80.30.00.00 Dijital kameralar]
20
8526.92
Uzaktan kumanda etmeye mahsus telsiz cihazları
20
8527.12
Cep tipi radyo kaset çalar
20
8527.13
Ses kayıt veya kayıt edilen sesi tekrar vermeye mahsus cihaz ile birlikte olan diğer cihazlar
20
8527.19.00.00.00
(Harici bir güç kaynağı olmaksızın çalışan radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Diğerleri
6,7
8527.21.20.00.00
(Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Lazer okuma sistemli olanlar
20
8527.21.52.00.00
(Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Kaset tipi olup analog ve dijital okuma sistemli olanlar
20
8527.21.59.00.00
(Kaset tipi olmayan) (Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Diğerleri
20
8527.21.70.00.00
(Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Lazer okuma sistemli olanlar
20
8527.21.92.00.00
(Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Kaset tipi olup analog ve dijital okuma sistemli olanlar
20
8527.21.98.00.00
(Kaset tipi olmayan, sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde numerik radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Diğerleri
20
8527.29.00.00.00
(Sadece harici bir güç kaynağı ile çalışabilen motorlu taşıtlarda kullanılan türde ses kayıt cihazı ile birlikte olmayan radyo yayınlarını alıcı cihazlar)
Diğerleri
20
8527.91.11.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Kaset tipi olup analog ve dijital okuma sistemli olanlar
6,7
8527.91.19.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Diğerleri
6,7
8527.91.35.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Lazer okuma sistemli olanlar
6,7
8527.91.91.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Kaset tipi olup analog ve dijital okuma sistemli olanlar
6,7
8527.91.99.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Diğerleri
6,7
8527.92.10.00.00
Çalar saatli radyolar
6,7
8527.92.90.00.00
(Saatli radyolar)
Diğerleri
6,7
8527.99.00.00.00
(Radyo yayınlarını alıcı diğer cihazlar)
Diğerleri
6,7
85.28
Monitörler ve projektörler (televizyon alıcı cihazı ile mücehhez olmayanlar); televizyon alıcı cihazları (radyo yayınlarını alıcı cihazı veya ses veya görüntü kayıt veya tekrar verme cihazıyla birlikte olsun olmasın) (8528.42.00.00.00; 8528.52.10.00.00; 8528.62.00.00.00 hariç)
6,7
8543.70.03.00.00
Video oyun konsolları için kablosuz kızıl ötesi uzaktan kumanda cihazları
20
8543.70.90.00.15
Infrared ile çalışan uzaktan kumanda cihazları (remote control)
20
9113.90.00.30.00
(Saat kayışları)
İnci, kıymetli taş; sentetik veya terkip yoluyla elde edilen taşlardan mamul olanlar
20
9302.00.00.00.00
Revolverler ve tabancalar (93.03 veya 93.04 pozisyonundakiler hariç)
20
93.03
Bir patlayıcının itiş gücü ile çalışan diğer ateşli silahlar ve benzeri cihazlar (spor için av tüfekleri ve tüfekler, ağızdan doldurulan ateşli silahlar, sadece işaret fişeği atmak üzere imal edilmiş tabanca ve diğer cihazlar, manevra fişeği atmak için tabanca ve revolverler, hayvan öldürmeye mahsus sürgülü silahlar, ok-atar tüfekler gibi)
20
9405.10.50.10.11
Kristal avizeler
20
95.04
Video oyun konsolları ve makinaları, eğlence merkezleri için oyun eşyası, tilt makinası, bilardo, kumarhane oyunları için özel masalar, salon veya masa oyunları ve otomatik bowling oyun ekipmanları dahil
20
96.01
İşlenmiş fildişi, kemik, bağa, boynuz, çatallı boynuz, mercan, sedef ve yontulmaya elverişli diğer hayvansal maddeler ve bu maddelerden eşya (kalıplama suretiyle elde edilen eşya dahil)
20
NOT: Bu listedeki malların aksam ve parçaları kapsama dahil değildir.
4760 SAYILI KANUNUN EKİ CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK YAPAN
MEVZUATI İZLEME CETVELİ
Mevzuatın
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
Türü
No
Tarihi
Numarası
B.K.K.
2002/4481
30/7/2002
24831
B.K.K.
2002/4482
30/7/2002
24831
B.K.K.
2002/4675
14/9/2002
24876
B.K.K.
2002/4843
25/10/2002
24917
B.K.K.
2002/4930
22/12/2002
24971
B.K.K.
2003/5141
8/1/2003
24987 (Mükerrer)
B.K.K.
2003/5147
24/1/2003
25003
B.K.K.
2003/5227
10/2/2003
25020 (Mükerrer)
B.K.K.
2003/5357
18/3/2003
25066
B.K.K.
2003/5433
16/4/2003
25081
B.K.K.
2003/5455
17/4/2003
25082
B.K.K.
2003/5549
15/5/2003
25109
B.K.K.
2003/5632
6/6/2003
25130
B.K.K.
2003/5757
2/7/2003
25156
B.K.K.
2003/5950
28/8/2003
25213
B.K.K.
2003/6049
4/9/2003
25219
B.K.K.
2003/6257
14/10/2003
25259
B.K.K.
2003/6258
14/10/2003
25259
B.K.K.
2003/6153
21/10/2003
25266
B.K.K.
2003/6288
23/10/2003
25268
B.K.K.
2003/6467
12/12/2003
25314
B.K.K.
2003/6497
27/12/2003
25329
B.K.K.
2003/6607
3/1/2004
25335
B.K.K.
2003/6645
6/1/2004
25338
B.K.K.
2004/6760
12/1/2004
25371
B.K.K.
2004/6885
27/2/2004
25386
B.K.K.
2004/6992
14/3/2004
25402
B.K.K.
2004/7069
8/4/2004
25427
B.K.K.
2004/7306
18/5/2004
25466
B.K.K.
2004/7386
10/6/2004
25488
B.K.K.
2004/7512
30/6/2004
25508
B.K.K.
2004/7549
10/7/2004
25518
B.K.K.
2004/7579
13/7/2004
25521
B.K.K.
2004/7640
1/8/2004
25540
B.K.K.
2004/7674
10/8/2004
25549
B.K.K.
2004/7730
9/8/2004
25563
B.K.K.
2004/7792
29/8/2004
25568 (Mükerrer)
B.K.K.
2004/7814
9/9/2004
25578
B.K.K.
2004/7888
23/9/2004
25592
B.K.K.
2004/7890
28/9/2004
25597
B.K.K.
2004/7893
30/9/2004
25599
B.K.K.
2004/8021
21/10/2004
25620
B.K.K.
2004/8032
2/11/2004
25631
B.K.K.
2004/8059
9/11/2004
25638
B.K.K.
2004/8118
3/12/2004
25659
B.K.K.
2004/8128
4/12/2004
25660
B.K.K.
2004/8187
18/12/2004
25674
B.K.K.
2004/8229
25/12/2004
25681
B.K.K.
2004/8229
25/12/2004
25681
B.K.K.
2004/8266
31/12/2004
25687(3.Mükerrer)
B.K.K.
2005/8392
27/1/2005
25709
B.K.K.
2005/8410
1/2/2005
25714
B.K.K.
2005/8414
5/2/2005
25718
B.K.K.
2005/8704
22/4/2005
25794
B.K.K.
2005/8716
26/4/2005
25797
B.K.K.
2005/9145
28/7/2005
25889
B.K.K.
2005/9281
26/8/2005
25918
B.K.K.
2005/9795
23/12/2005
26032
B.K.K.
2005/9796
23/12/2005
26032
B.K.K.
2006/10170
16/3/2006
26110
B.K.K.
2006/11045
12/10/2006
26317
B.K.K.
2006/11202
8/12/2006
26370
B.K.K.
2007/12756
2/11/2007
26688
B.K.K.
2008/13061
24/1/2008
26766
B.K.K.
2008/13210
13/2/2008
26786
KANUN
5766
6/6/2008
26898 (Mükerrer)
B.K.K.
2008/13762
20/6/2008
26912
B.K.K.
2008/13835
2/7/2008
26924
B.K.K.
2008/14061
4/9/2008
26987
B.K.K.
2008/14387
18/12/2008
27084
KANUN
5838
28/2/2009
27155
B.K.K.
2009/14802
16/3/2009
27171
B.K.K.
2009/14882
14/4/2009
27200
B.K.K.
2009/15081
16/6/2009
27260 (Mükerrer)
B.K.K.
2009/15200
15/7/2009
27289
B.K.K.
2009/15315
22/8/2009
27327
B.K.K.
2009/15725
31/12/2009
27449
B.K.K.
2010/135
27/2/2010
27506
B.K.K.
2010/668
7/6/2010
27652
B.K.K.
2010/973
28/10/2010
27743
KANUN
6111
25/2/2011
27857 (Mükerrer)
B.K.K.
2011/1435
25/2/2011
27857 (2.Mükerrer)
B.K.K.
2011/2198
14/9/2011
28054
B.K.K.
2011/2304
13/10/2011
28083
B.K.K.
2011/2343
26/10/2011
28096
B.K.K.
2012/3172
18/5/2012
28296
B.K.K.
2012/3735
22/9/2012
28419
B.K.K.
2012/3792
9/10/2012
28436
B.K.K.
2013/5595
1/12/2013
28838
B.K.K.
2013/5761
1/1/2014
28869
B.K.K.
2014/6881
17/10/2014
29148
B.K.K.
2014/7127
1/1/2015
29223
B.K.K.
2015/8353
1/1/2016
29580
B.K.K.
2016/9153
8/9/2016
29825
B.K.K.
2016/9256
26/9/2016
29848
B.K.K.
2016/9542
24/11/2016
29899
B.K.K.
2016/9567
1/12/2016
29905
B.K.K.
2017/9759
3/2/2017
29968
B.K.K.
2017/10468
28/7/2017
30137
B.K.K.
2017/11176
1/1/2018
30288
KANUN
7103
27/3/2018
30373 (2. Mükerrer)
B.K.K.
2018/11542
27/3/2018
30373 (3. Mükerrer)
B.K.K.
2018/11674
5/5/2018
30412
B.K.K
2018/11999
27/6/2018
30464
Cumhurbaşkanı Kararı
41
16/8/2018
30511
Cumhurbaşkanı Kararı
1013
1/5/2019
30761
Cumhurbaşkanı Kararı
2081
29/1/2020
31023
Cumhurbaşkanı Kararı
2178
29/2/2020
31054
Cumhurbaşkanı Kararı
2301
26/3/2020
31080
Cumhurbaşkanı Kararı
2537
13/5/2020
31126
Cumhurbaşkanı Kararı
2912
30/8/2020
31229
Cumhurbaşkanı Kararı
3328
25/12/2020
31345
Cumhurbaşkanı Kararı
3471
2/2/2021
31383
Cumhurbaşkanı Kararı
3994
20/5/2021
31486
Cumhurbaşkanı Kararı
4298
15/7/2021
31542
Cumhurbaşkanı Kararı
4373
13/8/2021
31567
Cumhurbaşkanı Kararı
5096
13/1/2022
31718
Cumhurbaşkanı Kararı
5614
27/5/2022
31848
Cumhurbaşkanı Kararı
6885
3/3/2023
32121
Cumhurbaşkanı Kararı
7390
16/7/2023
32250
Cumhurbaşkanı Kararı
7803
18/11/2023
32373
Cumhurbaşkanı Kararı
8001
28/12/2023
32413
Cumhurbaşkanı Kararı
9321
27/12/2024
32765
Cumhurbaşkanı Kararı
9380
31/12/2024
32769
Cumhurbaşkanı Kararı
9309
25/12/2024
32763
Cumhurbaşkanı Kararı
9380
31/12/2024
32769
Cumhurbaşkanı Kararı
9583
15/3/2025
32842
Cumhurbaşkanı Kararı
10115
24/7/2025
32965
Cumhurbaşkanı Kararı
10363
6/9/2025
33009
Cumhurbaşkanı Kararı
10520
24/10/2025
33057
Cumhurbaşkanı Kararı
10521
24/10/2025
33057
Cumhurbaşkanı Kararı
10799
31/12/2025
33124 (5.Mükerrer)
Cumhurbaşkanı Kararı
10995
5/3/2026
33187
4760 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN VEYA
ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARININ YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ
TARİHLERİNİ GÖSTERİR TABLO
Değiştiren Kanunun/ KHK’nin veya Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası
4760 Sayılı Kanunun Değişen veya İptal Edilen Maddeleri
Yürürlüğe Giriş Tarihi
4962
7, 8, 12, GEÇİCİ MADDE 3, (I) sayılı liste
7/8/2003
5228
15, (I), (II) sayılı liste
31/7/2004 tarihini izleyen üçüncü günde
12, (III) sayılı liste
31/7/2004 tarihini izleyen otuzuncu günden geçerli olmak üzere 31/7/2004
7
31/7/2004
5281
11, 12, 15
31/12/2004
(I) ve (III) sayılı liste
31/12/2004 tarihini izleyen üçüncü günden geçerli olmak üzere 31/12/2004
17
23/7/2004 tarihinden geçerli olmak üzere 31/12/2004
5217
17
1/1/2005
5335
8, GEÇİCİ MADDE 4
27/4/2005
5398
(II) sayılı liste
21/7/2005
5479
1, 3, 11, 12, (I), (II), (III), (IV) sayılı listeler
8/4/2006
5493
7/A
1/6/2006
5615
(II), (III) sayılı liste
4/4/2007
5766
1, 4, 7, 7/A, 12, 13, 15, (I), (II), (III), (IV) sayılı listeler
6/6/2008 tarihini izleyen ayın başında
5779
17
1/7/2008
5784
GEÇİCİ MADDE 5
26/7/2008
5784
GEÇİCİ MADDE 5
26/7/2008
5838
(I), (II) sayılı liste, İşlenemeyen Hükümler
28/2/2009
5904
7, GEÇİCİ MADDE 5, (I) sayılı liste
3/7/2009
6111
7/A, GEÇİCİ MADDE 5, (I), (II), (III), (IV) sayılı listeler
25/2/2011
Anayasa Mahkemesinin
E.: 2010/118,
K.: 2011/170 sayılı Kararı
İşlenemeyen Hüküm
(5838 sayılı Kanunun Geçici 3 üncü Maddesi)
19/5/2012
6322
11, 12/2 ve (IV) sayılı cetvel
15/6/2012
12/3
1/1/2013
6408
Geçici Madde 5
1/1/2013 tarihinden geçerli olmak üzere 31/1/2013
6455
7, 13
11/4/2013
6462
7
3/5/2013
6491
7
11/6/2013
6487
(I) Sayılı Liste, 12, Geçici Madde 6
11/6/2013
6518
7
19/2/2014
6552
(IV) sayılı cetvel
11/9/2014
6637
6
7/4/2015
6745
7, 15, Geçici Madde 6, Geçici Madde 7, (II) Sayılı Liste
7/9/2016
6761
12
24/11/2016
KHK/694
7
25/8/2017
7061
11, 12, (III) Sayılı Liste (B) Cetveli
5/12/2017
7, (III) Sayılı Liste (A) cetveli
1/1/2018
7078
7
8/3/2018
7103
7, 7/A, 8, 12, Geçici Madde 5, (I) Sayılı Liste, (II) Sayılı Liste, (III) Sayılı Liste, (IV) Sayılı Liste
27/3/2018
9/A
Yayımını izleyen ay başında (1/4/2018)
7104
5
6/4/2018 tarihini izleyen ikinci ay başında (1/6/2018)
KHK/700
7,7/A,8,11,12,14,17,Geçici Madde 6
24/6/2018 tarihinde birlikte yapılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanının andiçerek göreve başladığı tarihte (9/7/2018)
7161
Ekli (III) sayılı liste, Geçici Madde 8
18/1/2019
7166
12,Ekli (IV) sayılı liste
22/2/2019
7316
3
22/4/2021
7338
12, (II) Sayılı Liste
26/10/2021
7417
(II) Sayılı Liste
5/7/2022
7423
13
1/1/2024
7440
Geçici Madde 9
12/3/2023
7456
12
15/7/2023
7491
2, 5, Geçici Madde 6
28/12/2023
7521
Ekli (II) Sayılı Liste
26/7/2024
7524
12
2/8/2024
7
1/11/2024
7537
7
27/12/2024
7555
7, 12, Ekli (II) sayılı liste
24/7/2025
Anayasa Mahkemesinin 22/4/2025 tarihli ve E.:2024/240; K.:2025/100 sayılı Kararı
7
yayımlanmasından başlayarak dokuz ay sonra (26/3/2026)
7577
7
17/4/2026
7590
12
31/7/2026